Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe design – bekende functies

Ontdek nu ons nieuw design, die we stap voor stap over de hele website heen gaan implementeren.

Nog één ding...

Bedankt dat je deel uitmaakt van de testgroep die als eerste de sneak previews te zien krijgt. Je zult nog een paar kleuren zien, zodat we jouw feedback kunnen gebruiken voor ons definitieve ontwerp.

Deze plug-inhybrides hebben het ruimste elektrische rijbereik

Met een volgeladen batterij kan een plug-inhybride enkele tientallen kilometers volledig elektrisch rijden. Maar welke stekkerhybrides geraken nu het verst? Wij vergeleken de WLTP-cijfers die de constructeurs opgeven.

Sinds de invoering van de WLTP-homologatieprocedure worden uitstoot- en verbruikscijfers nu realistischer weergegeven dan bij de oude NEDC-metingen. Toch is het WLTP-rijbereik op papier vaak nog steeds gunstiger dan in de praktijk. Dat komt omdat er in de praktijk verschillende factoren een invloed hebben op het rijbereik: de omgevingstemperatuur, ingeschakelde energievreters zoals airco of zetelverwarming, de rijstijl van de chauffeur, enzovoort. De komende maanden zullen er nog heel wat plug-inhybrides bij komen, maar eind 2019 zijn dit de plug-inhybrides die nu al in de catalogus staan en die op papier het gunstigste elektrische rijbereik voorleggen:

1. Polestar 1

De Polestar 1, de plug-inhybride van Volvo’s nieuwe dochtermerk Polestar, laat een WLTP-rijbereik optekenen van 125 kilometer. In de praktijk probeert de Zweed zijn elektromotoren zo optimaal mogelijk te benutten. Dat lukt aardig, met drie batterijpakketen die samen een capaciteit van 34 kWh voorleggen.

AS24 PHEV Polestar 1

2. Mercedes GLE 350 de

Hoe groter de batterijcapaciteit, des te ruimer het elektrische rijbereik. In een grote SUV als de Mercedes GLE kunnen constructeurs natuurlijk behoorlijk wat batterij kwijt, wat meteen verklaart waarom deze GLE 350 de volgens de WLTP-cyclus 90 tot 99 kilometer ver geraakt, afhankelijk van de uitvoering. Zijn batterij heeft een capaciteit van 31,2 kWh.

AS24 PHEV Mercedes GLE 350 de

3. BMW X5 xDrive45e

De grote concurrent van de SUV hierboven komt natuurlijk uit München: de BMW X5. Die ruilt als plug-inhybride de viercilinder van zijn voorganger in voor een zescilinder en een flink grotere batterij: 24 kWh. In zijn meest gunstige basisuitvoering geraakt de X5 xDrive45e op die manier 87 WLTP-kilometer ver, in zijn zwaarste topuitvoering 67 kilometer.

AS24 PHEV BMW X5 xDrive45e

4. Mercedes A 250 e Berline

Met een batterijcapaciteit van 15,6 kWh geraakt de vierdeursversie van de Mercedes A-Klasse op papier 61 tot 69 kilometer ver. Op de B-Klasse met dezelfde aandrijflijn is het op dit moment nog even wachten tot die in de showroom staat, maar de vijfdeursversie van de A-Klasse doet het ook niet slecht: 60 tot 68 WLTP-kilometer.

AS24 PHEV Mercedes A 250 e Berline

5. Kia Optima SW PHEV

Deze Koreaan vliegt al enkele jaren onder de radar op onze markt, maar heeft nochtans heel wat kwaliteiten. Als plug-inhybride bijvoorbeeld: met een batterijcapaciteit van 11,26 kWh geraakt de Kia Optima SW PHEV 62 WLTP-kilometer ver. Hij is er ook als sedan, maar die geraakt elektrisch iets minder ver: 54 kilometer.

AS24 PHEV Kia Optima SW PHEV

6. Skoda Superb iV

De eerste plug-inhybride van de Tsjechische constructeur Skoda haalt meteen al een plaats in deze top 10. De Skoda Superb iV gebruikt een batterij van 13 kWh die strategisch onder de koffervloer is ingewerkt, zodat hij als Combi niet teveel moet toegeven op zijn kolossale kofferruimte. Volgens de WLTP-cyclus geraakt hij elektrisch 62 kilometer ver.

AS24 PHEV Skoda Superb iV

7. BMW 330e

Ook bij dit succesnummer op de fleetmarkt monteerde BMW een grotere batterij: een met een capaciteit van 12 kWh. De viercilinder onder de motorkap blijft nog wel steeds een viercilinder. Op papier geraakt deze BMW 330e daardoor 59 elektrische WLTP-kilometers ver in zijn basisuitvoering, en 51 kilometer in zijn topuitvoering.

AS24 PHEV BMW 330e

8. Volvo V60 T6 Twin Engine

De Zweden kunnen bogen op behoorlijk wat hybride ervaring, en bieden vandaag een plug-invariant aan van zowat al hun modellen. De V60 is daarbij de stekkerhybride die het verst geraakt: 50 tot 59 WLTP-kilometer, dankzij een batterij van 11,6 kWh in combinatie met een elektromotor en een benzinemotor van 253 pk.

AS24 PHEV Volvo V60 T8

9. Volvo V60 T8 Twin Engine

Ook de T8 Twin Engine-variant van diezelfde Volvo V60 legt identieke sterke WLTP-cijfers voor: 50 tot 59 elektrische kilometers. De batterij is met 11,6 kWh ook dezelfde. Waar het verschil dan precies zit? In de benzinemotor die met de elektromotor gecombineerd wordt: de 2.0 viercilinder is in de T8 Twin Engine 303 pk sterk.

AS24 PHEV Volvo V60 T8

10. Peugeot 3008 Hybrid4

Deze top 10 wordt afgesloten door een auto van Franse makelij: de Peugeot 3008 Hybrid4. Die combineert een batterijcapaciteit van 13,2 kWh met twee elektromotoren en geraakt op die manier 59 WLTP-kilometer ver. Hij is binnenkort ook verkrijgbaar met één elektromotor, als Peugeot 3008 Hybrid.

AS24 PHEV Peugeot 3008 Hybrid4

Alle artikels

Deze 10 auto’s ziet u niet meer terug in 2020

Advies · Auto kopen

Een mild hybrid, wat is dat nu?

Advies · Auto kopen

Een auto kopen op het Autosalon: ja of nee?

Advies · Auto kopen
Ontdek meer