Een hybride auto kopen? De voordelen en nadelen opgelijst

Overweegt u een hybride auto te kopen? Dan moet u niet alleen afwegen of een hybride voor u nuttig kan zijn, maar ook weten dat de ene hybride de andere niet is. Wij nemen u even mee.

Wie milieuvriendelijker wil rijden, denkt in de eerste plaats aan de elektrische auto. Wie niet alleen aangewezen wil zijn op een elektromotor, kan kiezen voor een hybride. Dat is een auto met een elektromotor die ook nog steeds een benzine- of dieselmotor onder de kap heeft.

Welke hybrides zijn er?

Laten we de elektrische auto’s met rijbereikvergroter of range extender buiten beschouwing, dan onderscheiden we drie soorten hybrides: de mild hybrid, de plug-inhybride of PHEV, en de volwaardige hybride of full hybrid. Alle drie combineren ze een benzine- of dieselmotor met een elektromotor.

Mild hybrid (MHEV)

Een mild hybrid of MHEV (bijvoorbeeld het EQ Boost-systeem van Mercedes en het SHVS-systeem van Suzuki) combineert een klassieke verbrandingsmotor met een kleine elektromotor in plaats van een startmotor en alternator. De elektromotor helpt de verbrandingsmotor vroeger uit te schakelen en later weer in te schakelen (bijvoorbeeld bij het uitbollen aan een verkeerslicht) en vervangt dus het traditionele start/stopsysteem. Tegelijk ondersteunt hij de verbrandingsmotor bij de acceleraties. De kleine batterij die de elektromotor voedt, wordt automatisch opgeladen door energie te recupereren die vrijkomt bij het remmen.

AS24 Hybride auto kopen SHVS

Plug-inhybride (PHEV)

Een plug-inhybride, PHEV of stekkerhybride (bijvoorbeeld de Volvo XC90 T8 en Mitsubishi Outlander PHEV) koppelt een grotere elektromotor aan de klassieke verbrandingsmotor. Daardoor kan een PHEV ook volledig elektrisch rijden. In de praktijk is dat meestal zo’n 40 kilometer. De auto kiest zelf wanneer hij dat doet, maar er is vaak ook een ‘EV’-knop waarmee u dat zelf bepaalt. De batterij van een stekkerhybride is groter dan die van een mild hybrid, maar wordt eveneens opgeladen door remenergie te recupereren. Bijladen kan ook door energie van de verbrandingsmotor te gebruiken, en natuurlijk door de auto met een stekker in een stopcontact te steken.

Full hybrid (HEV)

Ook full hybrids, volwaardige hybrides, klassieke hybrides of HEV (bijvoorbeeld de hybrides van Toyota en Lexus) combineren een elektromotor met een verbrandingsmotor. In tegenstelling tot plug-inhybrides heeft een klassieke hybride geen stekker. De batterij wordt bijgeladen door energie van de motor of van het remmen te recupereren. De klassieke hybride bepaalt zelf of hij de verbrandings- of elektromotor gebruikt. Sommige klassieke hybrides hebben een EV-knop om volledig elektrisch te rijden, maar die afstand is beperkt.

AS24 Hybride auto kopen EV-knop

Welke hybride kies ik?

Uw keuze voor een bepaalde soort hybride kunt u best laten afhangen van enkele factoren. Zo is er het verschil in aankoopprijs en fiscaliteit. Ook de afstand en omgeving van uw meest courante verplaatsingen zijn van belang. Rijdt u dagelijks bijvoorbeeld 30 kilometer, dan kunt u een plug-inhybride overwegen en zo elke dag elektrisch rijden en geen brandstof verbruiken. Een HEV rendeert dan weer beter in de stad dan op de snelweg. Tot slot kijkt u of u een auto kunt opladen. Een PHEV moet immers vaak worden opgeladen, anders rendeert hij niet.

Mild hybrid

Een MHEV is de meest betaalbare van de drie hybridesoorten: zijn meerprijs ten opzichte van klassieke verbrandingsmotoren is beperkt. Door zijn kleine batterij en kleine elektromotor voegt hij maar een beperkt meergewicht toe. Tegelijk is zijn brandstof- en uitstootbesparing beperkt: reken op enkele tienden van een liter per 100 kilometer en enkele grammen CO2. Volledig elektrisch rijden doet een MHEV ten slotte niet. Steeds meer constructeurs voorzien hun klassieke verbrandingsmotoren van mild hybrid-technologie, waardoor u binnenkort wellicht met een MHEV rijdt zonder dat u het weet. Audi doet dat bijvoorbeeld al in de A6.

Plug-inhybride

Een PHEV-variant kost al snel enkele duizenden euro’s meer dan een model met conventionele verbrandingsmotor. Dat compenseert hij op fiscaal vlak: de verbruiks- en uitstootcijfers van een PHEV liggen op papier aanzienlijk lager. Een PHEV kan met een volle batterij gemiddeld zo’n 40 kilometer volledig elektrisch rijden, maar zijn topsnelheid is dan vaak beperkt. Keerzijde van de medaille is dat de grotere batterij en grotere elektromotor flink wat meergewicht toevoegen en volume van de koffer wegnemen. Met een lege batterij ligt het verbruik van de verbrandingsmotor door het extra gewicht hoger. Regelmatig opladen is dus de boodschap. Kunt u dat niet, dan kiest u beter niet voor een PHEV.

AS24 Hybride auto kopen laadklep BMW

Full hybrid

De meerprijs van een HEV is vandaag beperkter dan vroeger, waardoor die zowat te vergelijken valt met de meerprijs van een dieselmodel. Zo fiscaal interessant als een PHEV is een klassieke hybride niet, maar hij laat wel lagere verbruiks- en uitstootcijfers optekenen dan een MHEV. Een klassieke hybride komt het best tot zijn recht in file- en stadsverkeer, waar de elektromotor heel wat werk overneemt van de verbrandingsmotor, en u in de praktijk aan het verbruik van een diesel zit.

Nadelig bij een full hybrid is dat die ook zwaarder weegt en iets minder kofferruimte heeft dan een klassiek model. Volledig elektrisch rijden is bij een klassieke hybride hooguit beperkt tot een handvol kilometers en lage snelheden, en op de snelweg ligt het verbruik iets hoger. Het aanbod aan klassieke hybrides is relatief beperkt. Als u toch moet kiezen tussen een benzineversie of een klassieke hybride, kijk dan of u er op termijn de meerprijs kunt uithalen door het lagere verbruik. Sommige merken, zoals Toyota en Lexus, bieden steeds vaker alleen nog hybrides aan.

AS24 Hybride auto kopen Toyota hybride

Alle artikels

10 opties die u niet mag missen op uw nieuwe tweedehandswagen

Advies · Auto kopen

Koop ik vandaag nog een diesel?

Advies · Auto kopen

Een auto op CNG: iets voor u?

Advies · Auto kopen
Ontdek meer