Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Focus: Elektrische mobiliteit
Focus: Elektrische mobiliteit

Wat zijn de voor- en nadelen van een hybride auto?

In dit artikel hebben we het over de voor- en nadelen van zelfladende hybrides (HEV) en plug-inhybrides (PHEV).

In dit artikel hebben we het over de voor- en nadelen van zelfladende hybrides (HEV) en plug-inhybrides (PHEV). Daarbij laten we bewust de milde hybrides (MHEV) buiten beschouwing, die in feite gewoon verbrandingsmotoren hebben met een klein elektrisch hulpje, maar niet op de elektromotor alleen kunnen rijden. In beide gevallen kan je, met de juiste aanpak, heel wat besparen aan de pomp en dus ook qua CO2-uitstoot, zonder het gemak en de flexibiliteit van een auto met benzine- of dieselmotor te verliezen. Toch is niet elke motorisatie geschikt voor iedereen. Dat leggen we hieronder uit.

De voor- en nadelen van een zelfladende hybride (HEV)

honda-jazz-e-hev-front

We beginnen met de zelfladende hybride, of de zogenaamde ‘Full Hybrid’. De benoeming hangt af van het merk, maar in principe gaat het hier om een samenwerking tussen een verbrandingsmotor (meestal op benzine) en een elektromotor. De rol van het elektrische gedeelte is hier vooral om de verbrandingsmotor zo efficiënt mogelijk te laten werken, of om hem uit te kunnen schakelen als er weinig of geen vermogen nodig is.

Dat bespaart brandstof zonder dat je zelf moeite moet doen, want de stroom komt van overtollige energie van de verbrandingsmotor en van de recuperatie van remenergie. Je moet dus geen laadkabels meeslepen, de auto doet alles zelf. Bekende gebruikers van deze technologie zijn Toyota en Lexus, Renault en ook Hyundai en Kia. Een bijkomend voordeel is dat de batterij vrij klein is en dus maar weinig plaats inneemt en niet al te veel weegt. Ook kan je korte stukjes elektrisch rijden, vooral in de stad.

Het nadeel aan een zelfladende hybride is dat je geen volledige ritten volledig elektrisch kan afleggen, en je dus steeds benzine moet verbruiken. Ook is er geen bijkomend fiscaal voordeel voor zelfladende hybrides, enkel de lagere CO2-uitstoot levert wat winst op in Vlaanderen. Maar dat wordt vaak gecompenseerd door de relatief grote cilinderinhoud van zelfladende hybrides, die meestal niet gebruik maken van compacte turbomotoren.

De voordelen van een HEV:

  • Lager brandstofverbruik zonder moeite of laadkabels
  • Weinig tot geen impact op bagageruimte
  • Beperkt meergewicht t.o.v. pure verbrandingsmotor
  • Beperkte meerprijs

De nadelen van een HEV:

  • Geen mogelijkheid om langer elektrisch te rijden
  • Weinig tot geen fiscaal voordeel
  • Meestal niet erg krachtig

De voor- en nadelen van een plug-inhybride (PHEV)

seat-tarraco-phev-front

De plug-inhybride baseert zich op hetzelfde principe als de zelfladende hybride, maar in dit geval is de elektromotor krachtiger en kan hij rekenen op een grotere batterij om ook langere afstanden volledig elektrisch te kunnen afleggen. Dat kan gaan van enkele tientallen kilometers tot meer dan 100 km bij de nieuwste modellen. Heb je dus een beperkte afstand die je dagelijks moet afleggen, en heb je de mogelijkheid om thuis en/of op het werk op te laden, dan kan je vrijwel continu volledig elektrisch en dus emissievrij rijden. Maar moet je af en toe nog een langere afstand afleggen, of als het eens niet mogelijk was om op te laden, dan heb je nog de verbrandingsmotor (op benzine of diesel) ter beschikking.

Andere voordelen van een plug-inhybride zijn nog het fiscale voordeel voor zelfstandigen en bedrijven, met een tot 100% fiscale aftrekbaarheid voor PHEV’s die besteld worden tot 1 juli 2023, waarna het voordeel stelselmatig wordt afgebouwd (maar nog steeds enkele jaren voordeliger dan een gewone auto op benzine of diesel). Ook zijn plug-inhybrides meestal relatief krachtig, dankzij het samenspel tussen een gewone benzine- of dieselmotor en een elektromotor die ook in staat is om de auto op z’n eentje aan te drijven. Bijna elk merk heeft tegenwoordig een plug-inhybride in het gamma zitten.

De nadelen van een plug-inhybride zijn onder meer het extra gewicht dat je meezeult ten opzichte van een gewone auto op benzine of diesel. Een verschil van enkele honderden kilo’s, dat zijn weerslag heeft op het rijgedrag én op het verbruik van de verbrandingsmotor als de batterij leeg is. Hoewel een plug-inhybride met een lege batterij dus nog steeds werkt als een zelfladende hybride, verbruik je meestal toch meer door dat extra gewicht. De grotere batterij neemt vaak ook wat bagageruimte in.

Daarnaast is er nog het praktische nadeel aan een plug-inhybride, want je moet hem quasi dagelijks opladen om maximaal te profiteren van zijn mogelijkheden. Dat is niet altijd handig, zeker als je geen eigen laadpaal of wallbox ter beschikking hebt thuis of op het werk. Tenslotte is het verschil in prijs met een gewone benzine of diesel vaak fors, aangezien een PHEV meestal gericht is op bedrijven en zelfstandigen die de investering kunnen recupereren bij de fiscus.

De voordelen van een PHEV:

  • Dagelijkse ritten kunnen volledig elektrisch worden afgelegd
  • Nog steeds de flexibiliteit van een verbrandingsmotor
  • Extra vermogen
  • Fiscale aftrekbaarheid (zeker tot 1 juli 2023)

De nadelen van een PHEV:

  • Je moet hem vaak opladen om er voordeel uit te halen
  • Hoog gewicht
  • Batterij neemt vaak een deel van de koffer in
  • Hoge meerprijs t.o.v. pure verbrandingsmotor

Alle artikels

KOPFOTO

Subsidies voor de aanschaf van een elektrische wagen: aankooppremie, belastingvoordeel en meer

Advies · Besluit en aankoop
Hoofdfoto - Peugeot

De elektrische auto in 2023: dit moet je weten

Advies · Besluit en aankoop
KOPFOTO

Een tweedehandsauto leasen: de voor- en nadelen

Advies · Besluit en aankoop
Ontdek meer