De garantie van een auto

Een van de zaken waar een koper scherp op dient te letten bij het aanschaffen van een auto is de garantie op de auto. Lees hieronder meer over de garantie van een auto. Garantie is de toezegging van de verkoper om binnen een vastgestelde periode de kosten van herstel of vervanging op zich te nemen.

Wat is garantie eigenlijk? Garantie is de toezegging van de verkoper om binnen een vastgestelde periode de kosten van herstel of vervanging op zich te nemen. Dat gebeurt in het geval van gebreken aan de auto of bij het ontbreken van onderdelen, wat op een later tijdstip nog aan het licht komt. De verkoper neemt dus als het ware het risico van onvoorziene gebreken op zich. Een mondelinge afspraak is hiervoor al genoeg. Toch is het raadzaam om de afspraken goed op papier te hebben, mocht de verkoper ontkennen ooit de toezeggingen gedaan te hebben. Bij garantie op een nieuwe auto is altijd een fabrieksgarantie van toepassing. Hier is het dan niet de autodealer die de toezegging doet, maar de fabrikant. Het voordeel is dat de koper alleen hoeft aan te tonen dat er iets kapot is. Als de fabrikant onder kosten uit wil komen, zal hij het tegendeel moeten aantonen.

De garantie op een auto is geregeld bij de wet. Dit is met name van belang bij de aanschaf van een tweedehands auto. Autogarantie is dikwijls een discussiepunt. In dat geval is het goed om de wettelijke garantie op de auto achter de hand te hebben. Welke auto garantie heeft en welke niet meer in aanmerking komt, bepaalt de wet 'verkoop en garanties consumentengoederen.' Boven deze wettelijke bepalingen biedt de verkoper soms aan om een extra auto garantie te kopen. Voor een afgesproken bedrag is de nieuwe eigenaar dan langer verzekerd van kosteloos herstel als de auto niet langer als een zonnetje loopt.

Alle artikels

De juiste keuze

Advies · Auto kopen

Autokosten en Budget

Advies · Auto kopen

Aandachtspunten aankoop tweedehands auto

Advies · Auto kopen
Ontdek meer