Koop ik vandaag nog een diesel?

Met dieselgate, de prijsstijging aan de pomp en de bewustwording van de schadelijke uitstoot valt de dieselmotor niet meer in de smaak bij de Belg. Maar is het eigenlijk nog steeds interessant om een dieselwagen te kopen?

Nog niet zo lang geleden was de dieselmotor in ons land alomtegenwoordig. Dankzij de premies van de overheid was bijna twee auto’s op drie een dieselwagen. De cijfers liegen niet: in 2008 bedroeg het marktaandeel van nieuwe diesels 78,9 procent. Vandaag is de situatie helemaal anders. In de eerste maanden van 2019 maakte diesel nog maar 31,1 procent van de verkoop uit. De oorzaak? Het dieselgateschandaal bij Volkswagen, de prijsstijging aan de pomp en, niet te vergeten, het grote publiek dat zich bewust werd van de schadelijke uitstoot.

Nieuw imago

Toch zijn niet alle dieselmotoren even vervuilend als sommige milieuactivisten ons willen doen geloven. Dieselgate bracht een homologatieprobleem aan het licht, het besmeurde imago van de dieselmotor volgde automatisch. Maar recente diesels doen aanzienlijk beter dan hun voorgangers.

Met de ontwikkeling van partikel- en NOx-filters is het probleem van de schadelijke uitstoot bijna volledig van de baan. Voeg daar intensief werk aan het rendement van de diesel en AdBlue-technologie aan toe en vandaag is de dieselmotor de schoonste verbrandingsmotor.

AS24 Diesel AdBlue tank

Wat zijn de voordelen en nadelen van een diesel?

Een dieselmotor verbruikt altijd minder dan een benzinemotor met gelijkaardig vermogen. Gemiddeld bedraagt het verschil zo’n 1,2 liter per 100 kilometer. Die 20 procent zuinigere dorst is natuurlijk positief voor uw portefeuille, vooral wanneer u een zware auto hebt. Het koppel in lage toerentallen van een dieselmotor is daarbij een bijkomend voordeel. Door het beperktere verbruik ligt de CO2-uitstoot ook lager, en daarbij houden we nog geen rekening met de verbranding van diesel, die qua koolstofdioxide “properder” gebeurt.

Het beperktere verbruik en de lagere CO2-uitstoot zijn één zaak, maar door de verbranding van diesel komen ook andere, schadelijkere stoffen vrij. Zoals fijnstof en koolstofmonoxide, stoffen waarvan bewezen is dat ze aan de oorzaak liggen van sommige longkankers. Dat is natuurlijk een stevig minpunt voor de diesel... van vroeger. Recente diesels hebben immers allemaal een partikelfilter. SCR-technologie (Selective Catalytic Reduction) is ook gemeengoed geworden sinds de invoering van de Euro6-norm.

AS24 Diesel vulpistool

Dieselverbod

Die schadelijke uitstoot is de belangrijkste reden waarom oude diesels verboden zijn in lage-emissiezones. Het zijn in de eerste plaats de meest vervuilende diesels, die zonder partikel- of NOx-filters, die de steden niet meer binnen mogen.

Op dit moment telt ons land twee lage-emissiezones: een in Antwerpen en een in Brussel. In de hoofdstad worden diesels met Euro0-, Euro1 en Euro2-normen al geweerd. Euro3 volgt volgend jaar. Antwerpen loopt iets voor: daar worden ook Euro3-diesels niet meer toegelaten.

AS24 Diesel brandstofpomp

Is een diesel interessant voor mij?

Het antwoord op deze vraag is uitgebreid. Kort gezegd hangt het ervan af wat voor type chauffeur u bent. Zoals het geval is voor hybride, benzine, elektrisch en CNG past ook diesel bij een bepaald soort chauffeur. Bij diesels zijn dat veelrijders.

Vandaag raden specialisten de aankoop van een dieselwagen aan voor wie meer dan 45.000 kilometer per jaar rijdt. Met de prijsstijging aan de pomp is het verschil met benzineprijzen beperkt. Daardoor blijft alleen het lagere verbruik van de diesel over om de meerprijs van een dieselauto te rechtvaardigen (gemiddeld tussen 1.500 en 3.000 euro).

Dan is er nog het dagelijks aantal kilometer dat u aflegt. Om de huidige systemen die uitlaatgassen nabehandelen optimaal te laten werken, moet een dieselmotor op temperatuur komen. Wie dagelijks veel korte afstanden aflegt, is daarom beter af met een CNG-wagen of een benzinewagen.

Voor tweedehandsdiesels ligt het gegeven anders. Met het negatieve imago is het vandaag moeilijker om een dieselwagen te verkopen. Zo is het goed mogelijk dat u de meerprijs bij de originele aankoop niet meer recupereert bij de verkoop. Een tweedehandsdiesel is soms zelfs goedkoper dan zijn benzine-equivalent.

AS24 Diesel typebenamingen

Is een diesel nog relevant?

Het belangrijkste om te onthouden is dat de diesel nog niet klaar is om vergeten te worden. Zijn imago is weliswaar zwartgemaakt door fraudeschandalen en schadelijke uitstoot, maar die motoren worden vandaag niet meer gemaakt. De aankoop van een recente diesel (Euro5, Euro6 of Euro6d-TEMP) blijft een interessant alternatief voor de juiste chauffeur. Voor elke chauffeur is er dus niet alleen een aangewezen auto, maar ook een aangewezen motor.

Alle artikels

10 opties die u niet mag missen op uw nieuwe tweedehandswagen

Advies · Auto kopen

Een hybride auto kopen? De voordelen en nadelen opgelijst

Advies · Auto kopen

Een auto op CNG: iets voor u?

Advies · Auto kopen
Ontdek meer