Wat zijn runflat-banden?

Wat is een runflat-band?
Een runflat-band is zo gemaakt dat er na een lekke band nog steeds verder gereden kan worden. In de meeste gevallen beschikt de runflat-band over een zelfsteunende zijwand dit het gewicht van een auto een tijdlang kan dragen. Het is daarbij wel belangrijk om de limieten van de band te respecteren. Zo dien je na een lekke runflat-band je snelheid te verlagen tot maximaal 80 km/u en mag je niet meer dan 80 kilometer verder rijden met deze band. Het is dus niet zo dat een runflat-band niet “plat” kan raken, wel kan je nog een stukje verder rijden op zo’n runflat-band.
Wat zijn de voor- en nadelen?
De voordelen van een runflat-band spreken voor zich:
- Je kan verder rijden na een lek (tot 80 km range)
- Je verliest niet de controle over je voertuig na een lek
- Je hebt geen reservewiel nodig (= meer kofferruimte)
- Bijkomstig: ook een runflat-band kan éénmaal worden hersteld
Naast voordelen heeft de runflat-band ook enkele nadelen:
- Een runflat-band is duurder in aankoop
- Niet beschikbaar voor alle auto’s
- Niet beschikbaar voor alle velgen
- Het voertuig moet beschikken over een ingebouwd waarschuwingssysteem
Hoe herken je een runflat-band?
Er is geen vaste codering of kleurcode waaraan runflat-banden te herkennen zijn. Alle fabrikanten geven de band een eigen naam. Dunlop gebruikt DSST, GoodYear noemt het EMT, Bridgestone koos voor RFT, Continental bedacht SSR en Michelin gebruikt de naam ZP om er maar enkele te benoemen. Niet eenvoudig, dus raadpleeg een bandenspecialist voor zowel de aanschaf als montage.
Alle artikels
Alles bekijken
ISO-stekker: alles wat je moet weten over de aansluiting van je autoradio

