Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Focus: Elektrische mobiliteit
Focus: Elektrische mobiliteit

Elektrisch rijden: dit zijn de voordelen

Vanaf 2035 heb je geen keuze meer, dan worden er in de EU enkel nog elektrische auto’s verkocht (op enkele uitzonderingen op waterstof en misschien e-fuels na). Maar ook vandaag zijn er heel wat redenen om al over te schakelen naar elektrisch rijden. We overlopen de belangrijkste.

Het is ecologisch

Het is ecologisch

Elektrisch rijden is sowieso beter voor de plaatselijke leefomgeving en de gezondheid. Tijdens het rijden komen er immers geen schadelijke uitlaatgassen vrij aangezien er geen motor is die fossiele brandstoffen verbrandt. Lokaal uitstootvrij heet dat dan. Helemaal uitstootvrij zijn ze natuurlijk niet, want de elektriciteit die ze verbruiken, moet natuurlijk ook opgewekt worden, en dat gebeurt niet altijd groen. Toch is er wel degelijk een voordeel voor het milieu, omdat een (steeds groter wordend) deel van de energie groen geproduceerd wordt, maar ook omdat elektromotoren veel efficiënter zijn dan verbrandingsmotoren, waardoor ze minder energie verbruiken.

Klimaatvriendelijker over de volledige levensduur

Tegenstanders van elektrische auto’s werpen vaak op dat de energie die nodig is om de batterijen van elektrische auto’s te produceren zorgt voor bijzonder veel uitstoot. Dat klopt, maar onderzoek heeft uitgewezen dat die uitstoot na ongeveer 70.000 km gecompenseerd is door de betere efficiëntie en de daarbij horende CO2-besparing die vrijkomt in de atmosfeer. Na die initiële periode is de elektrische auto dus beter voor het klimaat. Studies wijzen uit dat een elektrische auto, inclusief productie en recyclage op het einde van zijn leven, drie tot vier keer beter is voor het klimaat dan een benzine of diesel.

En wat de ontginning van materialen betreft om die batterijen te maken: ook die wordt steeds ecologischer en menswaardiger, aspecten waar de Europese Unie ook meer nadruk op legt voor elektrische auto’s die hier verkocht worden. Bovendien worden batterijen efficiënter, worden er steeds minder materialen voor gebruikt en wordt er volop ingezet op recyclage. Bovendien gelden die bedenkingen op milieuvlak ook voor de ontginning van fossiele brandstoffen...

LEZ-proof

Omdat ze lokaal geen uitlaatgassen uitstoten, ben je er ook zeker van dat je met je elektrische auto altijd lage emissiezones binnen mag. Dat wil zeggen dat je geen LEZ-boetes moet betalen als je toch eens in de stad moet zijn, en dat je je auto in principe langer kan houden zonder je iets te moeten aantrekken van LEZ-beperkingen, waardoor je je investering over langere termijn kan spreiden.

Audi - thuisladen

Om financiële redenen

Elektrische rijden omwille van financiële redenen lijkt misschien niet meteen logisch als je de nieuwprijs van elektrische auto’s bekijkt. Maar er komen wel steeds meer betaalbare elektrische auto’s op de markt, en elektrische auto’s brengen sowieso een aantal financiële voordelen met zich mee. Daarbij kunnen we bijvoorbeeld verwijzen naar de lage emissiezones die we al aanhaalden. Dat is natuurlijk vooral een argument voor wie regelmatig in LEZ-zones moet zijn. Maar er zijn nog andere voordelen.

Fiscaal

Porsche Taycan - belastingvoordeel

Toegegeven, in België zijn er voor particulieren bitter weinig stimuli van de overheid om over te schakelen op elektrisch rijden. Terwijl er in de buurlanden volop premies gegeven worden, moeten we daar in ons land niet op rekenen. Toch heeft de overheid iets gedaan om de overschakeling te ondersteunen. Zo betaal je in Vlaanderen geen belasting op inverkeerstelling (BIV) en geen jaarlijkse verkeersbelasting op elektrische auto’s, terwijl in Wallonië en Brussel een minimumbelasting geheven wordt. Vooral wanneer je gaat voor een krachtiger model, kan de besparing oplopen.

Anders is het gesteld met de elektrische auto voor wie een auto van het werk heeft. Dan zijn de fiscale voordelen groter. Naast de besparing op het vlak van BIV en jaarlijkse verkeersbelasting, genieten auto’s ook van een fiscale aftrekbaarheid van 100% voor bedrijven en over het algemeen een lager bedrag voor het ‘voordeel alle aard’, de forfaitaire belasting die je als gebruiker aangerekend krijgt voor het privégebruik met je bedrijfswagen.

‘Gratis’ laden

Als je je dak vol zonnepanelen gelegd hebt, kan je bijzonder voordelig rijden met een elektrische auto. Gratis bestaat natuurlijk niet, want je zit met de investeringskost in je zonnepanelen. Maar als je het slim aanpakt, met de hulp van technologie, kan je ervoor zorgen dat je de overtollige energie van je zonnepanelen niet op het net zet tegen een vergoeding die vaak bijzonder laag is, maar wel in de batterij van je auto laden. In dat geval is de energiekost van rijden verwaarloosbaar. Natuurlijk kan dat niet altijd, omdat je zonnepanelen in de winter minder opbrengen en je auto natuurlijk niet altijd braaf thuis staat te laden overdag, maar op de momenten dat het wel kan, verlaag je de kosten van het rijden met je elektrische auto wel, en laat je de investering die je deed in je zonnepanelen optimaal renderen. Bovendien zou het wel eens kunnen dat je elektrische auto in de toekomst dienst doet als thuisbatterij. Met de Vehicle-to-Home of Vehicle-to-Grid technolgieën die in ontwikkeling zijn, kan je auto immers ook stroom terugleveren aan je woning of het net, waarbij je de kosten optimaliseert zonder te moeten investeren in een thuisbatterij zonder wielen.

Onderhoudskosten

Toyota - batterijen

Niet alleen de stroomkost bepaalt de hoeveel elke kilometer rijden je kost, maar ook het onderhoud van je auto. En het goede nieuws is dat dat bij een elektrische auto een stuk lager is. Een elektromotor is immers onderhoudsvrij: geen oliewissels, veel minder bewegende en dus slijtagegevoelige onderdelen, geen ‘bougies’, distributieriem en andere zaken die je bij auto’s met een verbrandingsmotor op kosten kunnen jagen. Om nog maar te zwijgen over de roetfilter, die met de nieuwe strengere keuringsnormen heel wat eigenaars van een diesel op kosten jaagt. Bovendien rem je met een elektrische auto veel meer op de motor, waardoor je remblokken en schijven veel minder snel aan vervanging toe zijn. Let wel op de juiste bandendruk, want het hogere gewicht en het vermogen van een elektrische auto zouden anders hun tol kunnen eisen.

Voor het rijplezier

Voor wie verknocht is aan zijn auto met verbrandingsmotor en nog nooit met een elektrische auto reed, kan het raar klinken, maar rijden met een elektrische auto is leuk. Hij maakt geen geluid en is dus rustgevend om mee te rijden. OK, misschien hou je wel van het motorgeluid van je auto, maar geef toe dat het niet altijd even aangenaam is om naar te luisteren en je tijdens langere ritten soms gewoon snakt naar rust.

Bovendien zorgt het instant beschikbare koppel van een elektrische auto voor heel soepel rijden, vlot optrekken en even vlot inhalen. Bovendien moet je met een elektrische auto niet schakelen en ook veel minder remmen, wat – vooral in de file – bijzonder aangenaam is. Sommige elektrische auto’s beschikken zelfs over ‘one pedal driving’, waarmee je de auto zelfs helemaal tot stilstand kan brengen puur door het ‘gaspedaal’ te lossen. De rem gebruik je dan enkel nog in noodsituaties.

Nooit meer tanken

Mini - rijplezier

De vaakst gehoorde redenen om niet over te schakelen op elektrisch rijden zijn het beperkte rijbereik en het feit dat je ‘van laadpaal naar laadpaal’ rijdt. Het rijbereik van moderne elektrische auto’s is echter al een pak groter dan in de begindagen en is veel ruimer dan de dagdagelijkse verplaatsingen van de gemiddelde belg. Dat betekent dat je in veel gevallen gewoon je dagdagelijkse ritten kan afleggen en eens je terug thuis bent, gewoon je auto inplugt en dus nooit meer onderweg hoeft te stoppen om te tanken, of eerder laden. Heb je geen garage of plaats op je oprit, check dan of er genoeg openbare laadinfrastructuur in de buurt is en weet dat je via de gemeente een openbare laadpaal in de buurt kan aanvragen. Kan dat niet, dan is is het misschien niet ideaal om nu al over te schakelen.

Ook het beeld dat mensen vaak hebben dat je met je elektrische auto vaak uren zit te wachten terwijl hij opgeladen is, klopt niet helemaal. Het devies bij elektrisch rijden is dat je je auto inplugt wanneer het kan, niet wanneer het nodig is. Wanneer hij sowieso stil staat dus: wanneer je thuis bent, wanneer je gaat winkelen of wanneer je ergens op bezoek bent. Met het steeds uitbreidende openbare laadnetwerk en het stijgende rijbereik van elektrische auto’s wordt dat makkelijker.

Wachten tot je auto geladen is, kan al eens gebeuren, maar dan vooral tijdens langere ritten wanneer je moet snelladen. Dat kan je echter oplossen door je laadpauzes zo te plannen dat je ze kan combineren met een koffiepauze, een lunch of een korte wandeling. Die zaken zijn sowieso aan te bevelen als je lange ritten aflegt, ook met een auto met verbrandingsmotor. Nieuwere elektrische auto’s hebben bovendien een vaak hogere DC snellaadcapaciteit, waardoor ze op een kwartier of een half uur enkele honderden kilometers extra kunnen bijladen. Vooruitziend zijn is daarbij de boodschap.

Alle artikels

KOPFOTO

Subsidies voor de aanschaf van een elektrische wagen: aankooppremie, belastingvoordeel en meer

Advies · Besluit en aankoop
Hoofdfoto - Peugeot

De elektrische auto in 2023: dit moet je weten

Advies · Besluit en aankoop
KOPFOTO

Een tweedehandsauto leasen: de voor- en nadelen

Advies · Besluit en aankoop
Ontdek meer