Passer au contenu principal
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Focus: Elektrische mobiliteit
Focus: Elektrische mobiliteit

Voordelen van de elektrische auto

We zien steeds vaker elektrische auto’s op de weg rijden. De voordelen van de elektrische auto kunnen behoorlijk opwegen tegen de nadelen. We bespreken hier een paar voordelen van de elektrische auto en we kijken of er ook nog nadelen zijn.

Voordelen van de elektrische auto

Een elektrische auto (EV) kost op dit moment meer dan een auto met een brandstofmotor. Deze hogere prijs wordt door autokopers vaak als een flinke drempel ervaren. Het is immers maar de vraag of je er nog wat voor terug krijgt als je je EV later als tweedehands auto wilt verkopen. Toch kiezen steeds meer mensen voor een elektrische auto als ze toe zijn aan een nieuwe auto. Elektrisch rijden brengt namelijk veel voordelen met zich mee, zoals:

  • Geen uitstoot van fijnstof, CO2 en stikstofoxiden tijdens het rijden
  • Geen fossiele brandstoffen nodig
  • Je kan de auto thuis opladen (= gebruiksgemak)
  • Elektrische auto's zijn vaak performanter
  • EV's zijn comfortabel stil
  • In de winter warmen elektrische auto's sneller de cabine op
  • Minder onderhoud en onderhoudskosten

Rijdt een elektrische auto goedkoper?

Het is één van de meest gestelde vragen, zeker in deze tijden: is een elektrische auto nu goedkoper per 100 kilometer? Het antwoord daarop hangt natuurlijk sterk af van je persoonlijk gebruik. Wie thuis kan opladen komt echter nog steeds vaak goedkoper uit, zelfs met de hoge energieprijzen. Kijk even mee:

Stel dat je een nieuwe benzinewagen hebt gekocht, met een normverbruik van om en bij de 7 l/100 km. Rijd je jaarlijks 15.000 km, dan gebruik je jaarlijks 1.050 liter aan “energie”. Met de huidige benzineprijs van 1,97 euro per liter (herfst 2022) kost je dat jaarlijks 2.068 euro.

Stappen we over naar de elektrische auto en nemen we een gemiddeld verbruik van 17 kWh/100 km, dan zien we dat je jaarlijks 2.550 kWh nodig hebt om 15.000 km te rijden. Nemen we het duurste nachttarief van het moment (51 cent per kWh, herfst 2022), dan betaal je op jaarbasis 1.300 euro als je consequent thuis oplaadt. Hoewel de energieprijzen dus de pan uit swingen, kan je fors besparen door met een elektrische auto te rijden. Heb je dan ook nog zonnepanelen, dan wordt het verschil nog opmerkelijker.

Nadelen van de elektrische auto

Naast de vele voordelen heeft de elektrische auto helaas ook een paar nadelen. Zo is de aankoopprijs van een auto’s nog steeds hoger dan auto’s die een brandstofmotor hebben. Dat is niet het enige verschil. De nadelen van een elektrische auto zijn o.a.:

  • Elektrische auto’s zijn in aanschaf duurder dan auto’s met een verbrandingsmotor
  • Beperkte actieradius op oudere modellen
  • Het opladen van een EV duurt langer dan een klassieke tankbeurt
  • Laadinfrastructuur is soms niet aanwezig (en stuk duurder dan thuis laden)

Hoewel het aantal laadpalen toeneemt, blijft er nog steeds een groot tekort aan laadpalen. Dat zou niet zo erg zijn als de actieradius van de elektrische auto nog wat groter was. Op korte termijn zien we dat echter nog niet snel veranderen bij de personenauto’s. Daarom laden veel mensen hun elektrische auto ‘s nachts op aan de thuislader, zodat ze de volgende dag weer een volle accu hebben. Overdag opladen bij de laadpaal bij je werk kan natuurlijk ook, maar dan moet je wel het standaard energietarief betalen. Tenzij je werkgever gratis laden aanbiedt.

FAQ

We weten dat de uitstoot van CO2 en fijnstof bij een elektrische auto veel lager zijn dan bij een auto die op benzine of diesel rijdt. Bovendien maken elektrische auto’s veel minder geluid, waardoor er minder geluidshinder ontstaat. Dit zijn allemaal zaken die gunstig zijn voor het milieu en onze leefomgeving. Als de auto ook nog eens wordt opgeladen met zelf opgewekte zonne-energie of met groene stroom uit het stopcontact, dan levert dat een extra positieve bijdrage aan het milieu.

Een elektrische motor heeft minder onderdelen dan een verbrandingsmotor, dus er zijn veel minder onderdelen die kapot kunnen gaan. In een EV zit ook geen versnellingsbak,een onderdeel wat erg duur is om te repareren. De remmen en de banden van een elektrische auto slijten echter wel. Hetzelfde geldt voor het onderstel, maar dat is eigenlijk hetzelfde als bij een auto die op brandstof rijdt.

Uiteraard! Al zeker wanneer die stroom opgewerkt wordt door zonnepanelen op je eigen dak. Daarnaast zien we dat aanbieders van groene stroom in deze tijden een goedkoper tarrief kunnen aanrekenen dan leveranciers die beroep doen op fossiele brandstof.

Alle artikels

Elektrische auto kopen? Hier met die 4000 euro subsidie!

Alles over de kleine elektrische auto

Advies · Besluit en aankoop
Elektrische auto vergelijken: Fiat 500e, Renault Twingo ZE en VW e-Up

De goedkoopste elektrische auto

Advies · Besluit en aankoop
porsche taycan 13

De elektrische auto in 2019

Advies · Besluit en aankoop
Ontdek meer