Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Focus: Elektrische mobiliteit
Focus: Elektrische mobiliteit

De actieradius van de elektrische auto

De actieradius van een elektrische auto bepaalt hoe ver een een elektrische auto kan rijden, uitgedrukt in kilometers. Lees hier alles over de actieradius van een elektrische auto.

Actieradius VS verbruik

Decennialang lag bij een nieuwe auto de nadruk op het verbruik. Ofte: hoeveel liter per honderd kilometer verbruikt hij. Met de opkomst van elektrische auto’s is de nadruk wat verlegd. Want plots werd er niet meer gesproken over het verbruik maar wel over de “range”. Of anders gezegd: hoe ver kan je rijden met een volle acculading.

Beide termen zijn echter van toepassing op alle soorten auto’s. Want ook een benzine- of dieselwagen heeft een maximale range met een volle brandstoftank. En ook anders: het verbruik van een elektrische auto bepaalt mee de uiteindelijke maximale range. Het belang van de range bij een EV is echter wel begrijpelijk, want een elektrische auto laat zich eenmaal niet zo snel terug van energie voorzien als een auto met klassieke verbrandingsmotor.

Hoe wordt de actieradius van een elektrische auto bepaald?

Autofabrikanten bepalen de actieradius van elk elektrisch model wat ze produceren. Hiervoor maken ze gebruik van de Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP). Deze testprocedure bestaat uit meerdere onderdelen. Deze worden gebaseerd op de werkelijke rij-gegevens van bestuurders over de hele wereld. Zo wordt met de WLTP procedure het verbruik van de elektrische auto onder de volgende omstandigheden gemeten:

  • Bij hogere snelheid
  • Bij grotere afstanden
  • In verschillende rij-omstandigheden
  • Bij realistische omgevingstemperaturen
  • Met realistischer rijgedrag

De test houdt ook rekening met eventuele optionele uitrusting van de auto die invloed kan hebben op het energieverbruik. Denk aan een warmtepomp of een grotere maat velgen. Alle meetresultaten worden gecombineerd tot een actieradius voor de betreffende auto. Deze actieradius is niet bindend, omdat bijvoorbeeld je rijstijl invloed heeft op het verbruik. Je kunt de WLTP actieradius wel zien als een soort gemiddelde actieradius en deze gebruiken om auto’s onderling te vergelijken.

Hoe kun je de actieradius van je elektrische auto verbeteren?

De WLTP-norm kun je dus zien als een soort doorsnee actieradius voor je auto. Het geeft ongeveer aan hoe ver je kunt komen op 1 acculading. Wil je graag zo ver mogelijk kunnen rijden zonder dat je je auto weer moet opladen? Dan kun je zelf een paar dingen doen om de actieradius te verbeteren.

Om de batterij van je auto zoveel mogelijk te sparen, kun je de verwarming of de airco uitzetten als het niet echt nodig is.Om extra energie te sparen, kun je gebruik maken van regeneratief remmen, wat op elke elektrische auto mogelijk is. Vaak hoef je dan alleen maar je voet van het gaspedaal af te halen om te kunnen remmen.

Andere manieren om de batterij te sparen zijn een warmtepomp aan boord en de juiste bandenspanning. De warmtepomp gebruikt de buitenlucht voor het verwarmen van het interieur van je auto en zo bespaar je energie. Als je banden de juiste spanning hebben, zal je auto ook minder stroom verbruiken. Zo kun je dus op verschillende manieren je actieradius verbeteren.

Welke elektrische auto’s hebben de grootste actieradius?

Vaak zien we bij elektrische auto’s dat een grote actieradius samen gaat met een hoge aankoopprijs voor de auto. Het zijn vaak de duurste auto’s die het verste kunnen rijden. Dan heeft alles te maken met de accu’s die in zulke auto’s zitten. Voor een grote actieradius heb je een accu met veel vermogen nodig en tot voor kort gebruikte alleen Tesla deze accu’s. Vandaar dat de meeste Tesla’s een enorm bereik hebben in vergelijking met andere elektrische modellen, zeker als je kiest voor de Long range versie. Maar daar is de prijs dan ook naar. In tabel 1 staan de 5 automodellen die op dit moment de grootste actieradius hebben.

Tabel 1: De 5 automodellen met de grootste actieradius

Model Actieradius
Mercedes EQS 450+ 761 km
Mercedes EQE 350+ 660 km
Tesla Model S Plaid 649 km
BMW i7 xDrive60 625 km
Audi Q8 e-tron Sportback 600 km

FAQ

Dat ligt aan je persoonlijke situatie. Als je je auto alleen gebruikt voor je woon-werkverkeer of dagelijkse ritten naar school en weer terug, dan is een actieradius van zo’n 100 km meer dan genoeg. Wil je ook met de auto op vakantie kunnen, dan zul je sneller kiezen voor een Tesla model, bij voorkeur met Long Range, zodat je ruim 500 km ver kunt rijden zonder opladen. Auto’s met een flinke actieradius kosten behoorlijk wat meer dan auto’s met een kleinere actieradius. Denk dus goed na of je meer uit wilt geven aan een auto met een hogere actieradius.

Hoe meer laadpalen er zijn, hoe minder je het risico loopt dat je met een lege accu komt te staan. Als er overal laadpalen zijn, is de kans ook kleiner dat je tijdens je vakantie in de file moet staan om je auto te kunnen opladen. Het opladen van een accu kost al snel 30 minuten, dus hoe meer laadpalen er zijn, hoe sneller je aan de beurt bent. Een thuislader is natuurlijk ook een goede oplossing, maar daar heb je op vakantie dan weer niet zo veel aan.

Ja, dat is mogelijk. Je moet je reis echter wel goed plannen, zodat je op tijd bij een laadpunt bent waar je de accu weer op kunt laden. Als je auto een kleinere actieradius heeft, zul je onderweg vaker moeten laden dan wanneer je auto een grote actieradius heeft.

Alle artikels

Elektrische-auto-actieradius 01

Actieradius elektrische auto: Dit is het verschil tussen winter en zomer

Advies · Opladen en verbruik

5 voordelen van de elektrische auto (die je misschien nog niet kende)

Advies · Opladen en verbruik

Elektrische SUV: dit moet je er over weten

Advies · Opladen en verbruik
Ontdek meer