Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Aquaplaning: 5 tips die je leven (en auto) kunnen redden

In de regen is het aangewezen om je snelheid aan te passen en extra alert achter het stuur te zitten. Aquaplaning kan immers ten alle tijden opduiken tijdens het rijden op een nat wegdek. Hoe kan je het voorkom en wat moet je doen bij Aquaplaning? Je leest het hier.

Aquaplaning is een gemeen baasje. Simpelweg omdat er geen eenduidige factor is die het veroorzaakt. Aquaplaning ontstaat simpel gezegd wanneer je auto niet in staat is om het water tussen banden en wegdek af te voeren. Wanneer dat gebeurt rijd je als het ware over het water en heb je helemaal geen grip. Wat kan je hier tegen doen? Tijd voor de tips!

Tip 1: Voorkomen is beter dan…

Hoewel Aquaplaning een ongelukkige samenloop van omstandigheden is, kan je het nodige doen om dit te voorkomen. Een grote factor is namelijk de band onder je auto. Zo is een winterband beter gewapend tegen aquaplaning dan een zomerband, met dank aan de extra groeven. De groeven in een band zullen namelijk het water bij nat weer afvoeren. Zeker in het najaar/voorjaar kunnen winterbanden daardoor een veilige keuze zijn, bovenop het extra comfort tijdens koude temperaturen.

ook de breedte van een band speelt een belangrijke rol. Hoe breder de band, des te groter de kans op aquaplaning. Dit komt omdat een brede band een groter raakvlak heeft met de weg en daardoor dus ook meer water moet afvoeren bij regenweer. Serieuze sportwagens hebben vaak én een brede band én een band met relatief weinig groeven (voor meer grip op droog asfalt): een cocktail voor aquaplaning.

Tenslotte moeten we je niet vertellen dat ook de staat van een band een grote impact heeft. Een winterband met geen tot weinig profiel zal slechter presteren dan een zomerband met een diep profiel. Vervang dus op gepaste tijden je banden om erger te voorkomen. Tussentijds kan je de veiligheid verhogen door je bandendruk op pijl te houden. Want een “platte” band heeft als het ware een groter raakvlak met de weg (en moet daardoor dus meer water afvoeren).

Tip 2: Pas je snelheid aan

Eigenlijk spreekt het voor zich: is het wegdek nat en/ of is het heftig aan het regenen? Dan doe je er goed aan om je snelheid aan te passen. Niet enkel is de zichtbaarheid slechter bij regenweer en wordt de remafstand langer, hoe sneller je rijdt, des te meer water je banden moeten afvoeren. Bij 120 km/u en een waterstand van amper 3 mm op de weg moeten je banden zo’n 10 liter per seconde verwerken! Je snelheid op de autostrade aanpassen met 10 km/u geeft al een enorm verschil.

Tip 3: Niet remmen, gas lossen!

Tot nog toe bespraken we tips die je kunnen helpen om aquaplaning te voorkomen. Wat moet je echter doen als aquaplaning ontstaat? En je bij nat weer plots het gevoel krijgt op ijs te rijden? Instinctief zullen veel chauffeurs remmen uit een paniekreactie. Spijtig genoeg is dit net wat je NIET moet doen bij aquaplaning. Door te remmen zullen je remmen blokkeren (zelfs met ABS) en plots terug contact maken met de weg bij gevonden grip. Op een nat wegdek kan je auto hierdoor aan het slippen gaan.

De beste handeling die je kan doen is eigenlijk ook de meest simpele: raak zowel de gas- als de rempedaal niet aan. Je auto zal door het vertragen terug in staat zijn om grip te vinden (minder snelheid is minder water om af te voeren voor de banden).

Bij een auto met een manuele versnellingsbak raden we aan om de koppeling in te drukken, bij een automaat om de versnellingspook in neutraal te zetten. Hierdoor zullen - ongeacht of je auto nu voor-, achter- of vierwielaandrijving heeft, je wielen op een gelijke snelheid vertragen.

Let op! Aquaplaning doet zich voor in een fractie van een seconden - en verdwijnt even snel. Waardoor de hierboven aangehaalde handelingen vaak pijlsnel moeten ondernomen worden.

Tip 4: Geen felle stuurbewegingen

Bij aquaplaning wil je dat je band zo veel mogelijk water kan afvoeren om terug grip te krijgen. Banden zijn zo gemaakt dat ze optimaal water kunnen afvoeren in de “rechtdoorstand”. Het is daarom nutteloos om heftige stuurbewegingen te maken bij aquaplaning. Kleine correcties (om een gevaar te ontwijken) kunnen zeker maar wees je ervan bewust dat we het hier hebben over extreem kleine stuurbewegingen. Des te rechter de wielen, des te sneller je terug grip zal vinden.

Tip 5: Kijken

Zijn bovenstaande tips niet genoeg om je auto tijdig uit aquaplaning te krijgen en dreigt gevaar? Dan rest ons nog één tip die potentieel veel schade kan voorkomen: kijken. Elke rij-examinator en slipcursus-expert zal het beamen: Met kijken kan je veel schade voorkomen. Maar wat bedoelen we nu juist met kijken? Wel, zoek naar je oplossing (een uitweg, een weg naast een auto of obstakel) en focus je daar op. Instinctief zal je richting die oplossing proberen rijden. Het heeft dus geen zin om richting die auto te staren waar je naartoe aan het aquaplanen bent. Zoek naar een weg naast de auto en je instincten doen (hopelijk) de rest.

Alle artikels

All initiative - safty car purchase

Fraude en phishing: Hierop moet je letten bij de koop of verkoop van je wagen (2023)

Advies · Veiligheid
All car selling abroad EU - things to know

Geloofwaardigheid bij de koper: Autoverkoop

Advies · Veiligheid
All contact the buyer

Geloofwaardigheid bij de verkoper: Autoverkoop

Advies · Veiligheid
Ontdek meer