Analyse inschrijvingen België: particulier blijft verknocht aan benzine (2025)

In een Belgische automarkt die gedicteerd wordt door bedrijfswagens, maken particuliere klanten een comeback. Ze rijden niet op diesel of met elektrische auto's, maar op benzine. Een analyse van de cijfers voor de eerste helft van 2025.

In de eerste helft van 2025 werden in België 608.426 auto's gekocht en ingeschreven. Binnen dit aantal moeten we een onderscheid maken tussen nieuwe wagens (234.616) en tweedehandswagens (373.810). Laten we deze gegevens van MOBIA (FEBIAC en TRAXIO) eens nader bekijken.

Particulier maakt comeback

In een nieuwe automarkt in België die gewoonlijk volledig wordt gedomineerd door bedrijfsauto's, is 2025 een uitzondering. Zakelijke klanten waren voorzichtig in de eerste helft van het jaar, terwijl particuliere klanten 7% meer auto's kochten dan voorheen. De verdeling is nu 45,4% particulier en 54,6% professioneel (tegenover 38,4% en 61,6% in 2024).

BEBE20250717  inschrijvingen België in eerste helft 2025 01

Op de tweedehandsmarkt is het echter geen wedstrijd: deze wordt gedomineerd door aankopen van particulieren. Bedrijven nemen slechts 8,6% van de markt voor hun rekening. Interessant is dat diesel nog steeds goed is voor 27,4% van de tweedehandsmarkt.

Benzine op kop

Nu we het toch over diesel hebben: onder de nieuwe auto’s sterft die brandstof bijna volledig uit. Daar heeft nu slechts 3,4% een dieselmotor. Benzine blijft aan de leiding (42,7%), gevolgd door... elektrische auto's! Hun aandeel is met 4,3% gestegen ten opzichte van vorig jaar, goed voor 32,8% van de nieuwe autoregistraties. Deze groei komt echter volledig door de professionele markt, die in 5 op de 10 gevallen kiest voor EV’s.

BEBE20250717  inschrijvingen België in eerste helft 2025 02

Naast diesel rekenen we ook plug-inhybrides tot de verliezers in de eerste helft van het jaar. Als gevolg van het verlies van de fiscale aftrekbaarheid voor professionals en de verwaarloosbare interesse van particuliere klanten verloren PHEV's 6,4%.

BMW en Audi in Vlaanderen, Dacia en Renault in Wallonië

Hoewel de markt een kleine verschuiving ondergaat, hoeven we verder geen grote verrassingen te verwachten. Dezelfde fabrikanten staan bijvoorbeeld nog steeds op het verkooppodium. Op nationaal niveau staan de BMW X1, Dacia Sandero en Citroën C3 daar op de bovenste treden.

BEBE20250717  inschrijvingen België in eerste helft 2025 03

Het verschil tussen noord en zuid blijft ook onveranderd. Met leasingmaatschappijen vooral gevestigd in Vlaanderen duwt de professionele markt de BMW iX1, Audi Q6 e-tron en BMW i4 naar de top van het podium in het noorden van het land. In Wallonië duwden particulieren de Dacia Sandero, Dacia Duster en Toyota Yaris dan weer naar de top-3.

Elektrische tweedehandswagens evolueren… traag

De tweedehandsmarkt evolueert, maar elektrische auto's staan niet op de voorgrond. Ze vertegenwoordigen slechts 3,9% van de verkoop. Net als bij de nieuwe markt, gebeurden de meeste inschrijvingen van tweedehands elektrische auto's in Vlaanderen. Het evenwicht tussen professionele en particuliere klanten is echter veel dichter bij 50/50.

BEBE20250717  inschrijvingen België in eerste helft 2025 04

Wat de populairste modellen op de tweedehandsmarkt betreft, zijn er geen grote verrassingen: de Porsche Taycan, Tesla Model 3 en Tesla Model Y domineren de verkoop.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Mazda CX-5 steekt in ’t nieuw, kiest voor hybridehulp (2025)

Autonieuws

Kia PV5: elektrische gezinsbus voor minder dan 40.000 euro (2025)

Autonieuws

Mercedes-AMG GT XX: elektrische super-berline jaagt op Porsche Taycan (2025)

Autonieuws
Ontdek meer