Zoals elke maand deelt de Belgische Federatie van de Automobiel- en Tweewielerindustrie (FEBIAC) de evolutie van de autosector via de inschrijvingscijfers. En in april zet de trend van 2025 zich voort: particulieren kopen opnieuw auto’s!
Particulieren versus bedrijven
De Belgische inschrijvingsmarkt blijft verdeeld. Enerzijds zijn er de particulieren die op zoek zijn naar betaalbare auto’s. Anderzijds zijn er de bedrijven, die zich laten leiden door fiscale voordelen. In het eerste kwartaal van 2025 stegen de inschrijvingen bij particulieren, terwijl die bij bedrijven daalden.
Die trend zette zich door in april. In totaal daalde het aantal ingeschreven auto’s met 4,75% ten opzichte van april 2024. Die daling komt grotendeels op het conto van de bedrijven, waar de inschrijvingen met 12,1% terugliepen. Bij particulieren was er daarentegen een stijging van 7,7%. Over de eerste vier maanden van het jaar bedraagt de totale marktdaling 9,20%.
BMW blijft op kop
Nog geen drie maanden na het sluiten van het Autosalon lijkt de markt zich langzaam te herstellen. BMW blijft marktleider, ondanks een daling van 5,53%. Op het podium volgen Volkswagen (3.550 inschrijvingen) en Dacia (2.798 inschrijvingen).
Hoewel de meeste merken minder verkochten dan een jaar eerder, zijn er ook enkele opvallende stijgers én dalers. Zo verloor Tesla 55,3%, Volvo zakte met 37,1%, en Mazda ging zelfs 57,4% achteruit.
Maar het verlies van de ene is de winst van de andere. Verschillende merken zagen hun cijfers juist spectaculair stijgen: Mini (+179,4%), Cupra (+170,7%), Peugeot (+129,8%) en BYD (+89,1%) doen het bijzonder goed.