Audi heeft net de nieuwe berlineversie van de A6 voorgesteld, maar er ontbrak nog één aandrijflijn. Dat is nu opgelost met de komst van de A6 e-hybrid. Simpel gezegd: dit is de plug-in hybride variant.
De kracht van een S6
Onder de motorkap deelt de nieuwe A6 plug-in hybride zijn aandrijflijn met de recent onthulde A5. Hij is uitgerust met een 2.0-liter turbobenzinemotor met vier cilinders die 252 pk levert. Die is gekoppeld aan een elektromotor van 143 pk, ingebouwd in de zeventraps S-tronic automaat met dubbele koppeling.
Samen leveren ze 299 pk. Maar het plezier stopt daar niet: dankzij een technologische tovertruc weet de A6 e-hybrid 270 kW zelfs 367 pk en 550 Nm koppel uit dezelfde componenten te persen. Uiteraard is er vierwielaandrijving via Audi’s quattro-systeem.
Meer dan 100 km actieradius
Ongeacht het vermogen maken beide varianten gebruik van dezelfde batterij. Met een forse capaciteit van 25,9 kWh (waarvan 20,7 kWh bruikbaar) biedt de plug-in hybride A6 een elektrische actieradius van meer dan 100 km. De CO₂-uitstoot, belangrijk voor de fiscaliteit, bedraagt slechts 48 g/km (WLTP) voor de zuinigste berlineversie.
In tegenstelling tot sommige andere plug-in hybrides plaatst Audi de batterij onder de koffervloer. Daardoor krimpt het koffervolume tot slechts 354 liter bij de berline en 404 liter bij de break, tegenover respectievelijk 492 en 503 liter bij de reguliere versies. Minder ruimte dus, maar wel een hoger prijskaartje. De nieuwe A6 e-hybrid is verkrijgbaar vanaf € 68.750 voor de berline, en € 71.150 voor de break.