Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Audi E-Tron GT: elektrische grand tourer (2021)

Na een lange teasercampagne heeft Audi eindelijk het doek gehaald van zijn elektrische E-Tron GT. De grand tourer krijgt meteen ook een RS-versie.

Audi zat er ons al een tijdje mee te plagen, maar eindelijk is het zover. De E-Tron GT mag in vol ornaat aan de wereld getoond worden. De wat? De E-Tron GT, geen nieuwe variant van de elektrische SUV. Wel een heuse grand tourer die zijn basis deelt met... de Porsche Taycan.

AS24 Audi voor

Taycan-basis, eigen design

Met een lengte van 4,99 meter sluit hij ook aan bij die Taycan, en in profiel heeft deze E-Tron GT in zekere zin wel wat weg van zijn collega uit Zuffenhausen. De Audi krijgt uiteraard wel een volledig eigen visuele identiteit, met een indrukwekkende voorbumper en Singleframe-rooster in koetswerkkleur, optionele ledkoplampen met lasertechnologie, velgen in maten 19 tot 21 duim, en een doorlopende strook voor de achterlichten.

Binnenin sluit het dashboard wat meer aan bij wat we van Ingolstadt gewoon zijn. Je ziet dus onder meer een digitaal instrumentenpaneel van 12,3 duim, een infotainmentscherm van 10,1 duim en je kunt optioneel een head-updisplay aanvinken. Het gewelfde dashboard is naar de chauffeur gericht, de afwerking van het interieur probeert zoveel mogelijk leder te vermijden en gerecycleerde materialen te gebruiken. Dat zien we vandaag wel meer bij elektrische auto’s.

AS24 Audi achter

Meteen als RS

Deze Audi E-Tron GT debuteert in twee versies: als een klassieke grand tourer, en als sportieve RS-versie. In beide gevallen gebruikt hij een elektromotor op de vooras en de achteras, en een tweetrapsversnellingsbak op de achteras, net als de Taycan. Elektrische vierwielaandrijving is dus verzekerd.

De E-Tron GT Quattro produceert in totaal 476 pk en 630 Nm, een cijfer dat bij de launch control toeneemt tot 530 pk. Hij sprint daardoor naar 100 km/u in 4,1 seconden en gaat door tot 245 km/u. De RS E-Tron GT doet er uiteraard een schepje bovenop: hij is goed voor 598 pk en 830 Nm, en ziet dat bij de launch control stijgen naar 646 pk. Zijn sprintcijfers? 0-100 km/u in 3,3 seconden, een topsnelheid van 250 km/u.

AS24 Audi interieur

Opladen

Nu we toch over cijfers bezig zijn: Audi voorziet één batterij, met capaciteit van 93 kWh. Daarvan is 85 kWh bruikbaar. Het rijbereik van de E-Tron GT Quattro bedraagt 487 kilometer, dat van de RS-versie 472 kilometer. Opladen gebeurt standaard aan 11 kW, en kan binnenkort optioneel aan 22 kW. Net als de Taycan gebruikt deze E-Tron GT een spanning van 800 volt, waardoor je kunt snelladen aan 270 kW. Op die manier moet je 100 kilometer rijbereik kunnen bijladen in amper 5 minuten.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

mercedes-benz g-klasse 806

De elektrische Mercedes G-Klasse is hier: G 580 (2024)

Autonieuws
Opel-Grandland-EV-2024 INTRO

Nieuw: Opel Grandland wedt op alle paarden (2024)

Autonieuws
Tesla-Model-3-Performance-2024 03

Nieuw: Tesla Model 3 Performance (2024)

Autonieuws
Ontdek meer