Vorig jaar stelde Audi ons de vernieuwde e-tron GT voor. Of beter gezegd: de e-tron GT-modellen. Er waren namelijk meerdere varianten, van de S e-tron GT tot de RS e-tron GT Performance. Nu voegt het merk met de vier ringen een nieuwe instapversie toe.
quattro for ever
De naam van deze nieuwe versie: e-tron GT quattro. Hoewel dit het instapmodel is van Audi’s sportieve vierdeurscoupé, voelt hij allerminst als een basismodel aan. Alleen al de naam “quattro” maakt duidelijk dat vierwielaandrijving standaard is.
Er zijn dus nog steeds twee elektromotoren, één op elke as, die samen 585 pk leveren. Daarmee is deze nieuwe instapper… net zo krachtig als de RS-versie van vóór de facelift! Genoeg om de Duitser in slechts 4,0 seconden van 0 naar 100 km/u te laten sprinten.
622 km rijbereik
Deze aandrijflijn wordt gevoed door een batterij van 105 kWh (netto 97 kWh), wat in het gunstigste geval een rijbereik van maar liefst 622 km oplevert. Dat is zelfs het grootste rijbereik van de hele reeks. Sterker nog, deze grote accu ondersteunt snelladen tot 320 kW. Daardoor kan hij in slechts 18 minuten van 10 naar 80 % laden.
Gezien de prestaties is de prijs niet verrassend. De Audi e-tron GT quattro heeft een vanafprijs van 110.500 €. Daarmee is hij tienduizenden euro’s goedkoper dan de andere versies. Vreemd genoeg is deze instapper… duurder dan de Porsche Taycan! De reden is eenvoudig: hoewel ze hetzelfde platform delen, biedt Porsche een instapversie met achterwielaandrijving, minder vermogen (408 pk) en een kleinere batterij (89 kWh).