Audi SQ8: Tegendraads

Hallo Audi, memo gemist? Diesel is dood. Maar die boodschap lijken ze in Ingolstadt niet te willen aanvaarden. Zo komt de Audi SQ8 uitsluitend met een dikke diesel met 435 pk.

Bij Audi krijgt de dieselmotor nog even respijt. De reden daarachter? Vermoedelijk de lagere CO2-cijfers, in combinatie met de momenteel uitstekende nabehandeling waardoor nieuwe dieselmotoren properder zijn dan ooit. Misschien hebben we de doodsklokken wel te vroeg geluid?

Audi SQ8 TDI (19)

V8 diesel

Want wat de Audi SQ8 voorlegt, is behoorlijk indrukwekkend. In tegenstelling tot de nieuwe S6, die ook dieselt maar dan met een V6, gaat Audi in de SQ8 voluit voor de V8. De 4-liter V8 TDI-motor krijgt twee turbo’s en een elektrisch gestuurde compressor. Dat geeft 435 pk – tegenover 350 pk in de S6 – en liefst 900 Nm koppel tussen 1.250 en 3.250 opm. Dat hij 4,8 seconden nodig heeft om 100 km/u te halen, geeft aan dat hij heel wat gewicht meezeult. De topsnelheid is beperkt tot 250 km/u.

Audi SQ8 TDI (3)

Verbruik?

Wat ons eigenlijk nog het meest interesseert, is het verbruik. Alleen: daar wil Audi nog niet op ingaan. Op dit moment zijn noch het CO2-cijfer, noch het gemiddeld verbruik bekend. En de prijs natuurlijk ook niet. Maar we blijven het wel opvolgen.

Audi SQ8 TDI (5)

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

KGM Torres: na EV en benzine, nu de hybride (2025)

Autonieuws

Dacia Bigster: 1.450 km actieradius dankzij LPG (2025)

Autonieuws

Special: Autoscout24 reed exclusief mee tijdens de Rally van Ieper (2025)

Autonieuws
Ontdek meer