Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe design – bekende functies

Ontdek nu ons nieuw design, die we stap voor stap over de hele website heen gaan implementeren.

Nog één ding...

Bedankt dat je deel uitmaakt van de testgroep die als eerste de sneak previews te zien krijgt. Je zult nog een paar kleuren zien, zodat we jouw feedback kunnen gebruiken voor ons definitieve ontwerp.

Autosalon van Brussel: Een Fiat 500 of anders…

Vandaag wenden we de blik naar een segment dat vroeger bijzonder populair was, maar sinds enkele jaren de druk van de kleine SUV-modellen voelt. De klassieke stadswagen staat onder druk. Maar wie een goede kleine auto voor een beperkt budget wil, zit nog steeds goed in deze klasse.

Ons referentiemodel van de dag is een icoon. Een publiekslieveling, want in de 13 jaar dat de nieuwe Fiat 500 op de markt is, verkoopt Fiat er jaarlijks zo’n 180.000 exemplaren van in Europa. 20.000 daarvan zijn Abarths.

Fiat 500

Al die jaren heeft de Fiat 500 een plaats gehad in de top-twee van bestverkochte stadswagens. Hij moest zijn kroon alleen bij momenten afstaan aan de… Fiat Panda. In deze klasse kan Fiat niets fout doen. Moeten we de Fiat 500 nog aan u voorstellen? Goed berekende prijzen, geregeld een update die hippere snufjes brengt en betere bekledingen en een tijdloos, hip uiterlijk. Technologisch vind je beter, maar het is niet moeilijk om zien waarom de Fiat 500 populair blijft. Hij is het bewijs dat consumenten nog steeds een ‘coup de foudre’ kunnen hebben met een auto. Wanneer het hart je dwingt een bestelbon te ondertekenen, heb je net een Fiat 500 gekocht.

Fiat-500-2016-1280-0d

Fiat heeft verschillende Salonaanbiedingen op de 500. Er is de speciale reeks Club Edizione die voor 3.000 euro aan voordelen bundelt. Er is de 500 Pop, het basismodel, dat je voor een basisprijs van 8.990 euro mee naar huis krijgt. Fiat biedt bovendien 10 jaar waarborg op al zijn modellen, en er loopt een financiering aan 0%, wat op het einde van de rit ook enkele honderden euro’s scheelt.

De meest extroverte: Toyota Aygo

Waar de Fiat 500 het hoogste knuffelgehalte van dit groepje heeft, mag je de Toyota Aygo beschouwen als de punker van de bende. Met zijn grote ‘X’ over zijn snoet, zijn ninja-blik en zijn kleurenaanbod dat de ogen… euhm… prikkelt is de Aygo de stadswagen waarmee je opvalt in het straatbeeld. Dat extroverte merk je minder in het interieur, maar al bij al is dat een funky karretje dat licht en dus zuinig blijft, zeker wanneer je rekening houdt met zijn bescheiden vermogen van 53 pk.

Toyota-Aygo-2019-1280-55

In de Salonperiode laat Toyota zich blijkbaar graag leiden door Fiat. We zijn gelijkaardige aanbiedingen als op de Fiat 500. Dat wil zeggen een korting van 3.000 euro en een financiering aan 0%. Dit brengt de basisprijs van de Toyota Aygo op 8.810 euro, of 89 euro per maand.

De meest SUV: Suzuki Ignis

Wel, de Suzuki Ignis kan je niet echt een stadswagen noemen naar de klassieke definitie. Maar dit doosje verdient absoluut een plaats in deze selectie. Hij ziet er om te beginnen goed uit, maar daarnaast rijdt hij nog erg lekker ook. Tot slot hebben we ook gemerkt dat dankzij zijn milde hybride systeem de 1,2-liter bijzonder zuinig voor de dag kan komen. Collega’s van ons hebben onlangs met de vierwielaangedreven Ignis een verbruik opgetekend van 4 l/100 km. In de lengte valt de Ignis met zijn 3,7 meter nog in de categorie van de stadswagens, maar dankzij zijn grotere vormgeving is hij achteraan ongezien ruim.

Suzuki-Ignis-2017-1280-35

Tijdens het Autosalon, en dat tot eind januari, kent Suzuki een korting van 2.000 euro toe op de Ignis. Daar kan nog een reyclagepremie bij van minstens 1.000 euro voor een oude auto. Hierdoor kan de prijs van de Ignis zakken naar 11.649 euro, wat hem eigenlijk de goedkoopste SUV op de markt maakt.

De goedkoopste: Fiat Panda

We zegden het hierboven al: de Fiat 500 heeft eigenlijk maar één concurrent te vrezen, en die komt uit eigen huis. De Fiat Panda is in deze vorm misschien niet zo geniaal als de allereerste Fiat Panda uit de jaren ’80, maar hij heeft tal van kwaliteiten. De Panda is een uitstekend autootje, meer dan behoorlijk uitgerust, praktisch, goed afgewerkt, betrouwbaar. Een werkpaardje dat je jaar en dag zal dienen, zonder mopperen. Bovendien: je kan niet zeggen dat hij er slecht uitziet, toch? We kunnen alleen maar hopen dat zijn voortbestaan onder een beter gesternte verloopt dan dat van zijn naamgenoot.

Fiat-Panda-2017-1280-02

Sinds hij debuteerde is de Fiat Panda steeds in de running geweest voor de titel van goedkoopste auto van het Salon. Daarbij was hij in een steekspel verwikkeld met wijlen de Daewoo Matiz, op een niveau waarbij de prijs soms dagelijks wisselde. Op dit moment biedt Fiat de Panda aan vanaf 7.990 euro. Alleen de ultieme basisversie van de Dacia Logan doet beter, die is bijna 200 euro goedkoper.

De grootste korting: VW Up

En ja hoor, opnieuw is VW aan de beurt. Tijdens het Salon geniet de VW Up in de United-afwerking van een bundel aan voordelen die in totaal kan oplopen tot 3.765 euro. Hierdoor zakt de eindfactuur naar 10.890 euro. Misschien nog interessant: in tegenstelling tot andere merken biedt VW ook interessante kortingen op de CNG-versie van de Up, en op de elektrische e-Up. Die laatste heb je nu voor minder dan 20.000 euro. Weet wel dat de broertjes Skoda Mii en Seat Citigo nog goedkoper zijn.

Volkswagen-Up-2017-1280-09

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Murray Automotive T.50 is enige hypercar die er toe doet

Autonieuws

Kia Stonic facelift zit ‘m onder de kap

Autonieuws

Elon Musk hint naar goedkopere Tesla Model 2 hatchback

Autonieuws
Ontdek meer