Avant-première: Honda Civic Type R – Welkom terug jongen

Toen de huidige Honda Civic opdook in 2011, bleef het ongeduldig wachten op een nieuwe Type R. Zoveel wachten wordt eindelijk beloofd, want Honda laat in Parijs de krachtigste Type R ooit zien, met inbegrip van de Integra en zelfs de NSX.

Maar om de krachtigste Type R ooit te worden, moet Honda wel een einde stellen aan een oude traditie. De 2.0 viercilinder krijgt namelijk een turbo. Dat zal hem meteen ook de soepelste ooit bij lage toerentallen maken, maar Honda haast zich te zeggen dat hij ook in hoge toeren nog leven vertoont. Tot 7.000 opm. Bovendien blijft een andere traditie overeind: hij krijgt een manuele zesbak met korte gangwissels.

+280 pk

Honda kondigt momenteel nog maar één cijfer aan, maar het maakt wel veel los. Het vermogen zal ‘meer dan 280 pk’ bedragen. Hoeveel meer? Dat mogen we nog niet weten. In elk geval: 280 pk is meer dan NSX Type R ooit had, en die is bij ons niet eens officieel ingevoerd. Ten opzichte van de vorige Civic Type R bedraagt de sprong overigens meer dan 80 pk.

De kwaadste onder de Civics krijgt een gestuurde ophanging, een heel nieuwe wieltrein vooraan en een stuurinrichting die de koppelreacties neutraliseert. Want de Civic Type R blijft wel een voorwielaandrijver. Honda laat nog niets los over een eventueel sperdifferentieel, dus het zal ons benieuwen hoe Honda deze kwestie benadert.

Op het stuur komt een +R-knop. Die laat de bestuurder toe om te wisselen tussen een kwieke sportieve auto voor elke dag, met aangename prestaties, en meer hardcore model met levendiger motor en agressievere koppelcurve, waarbij ook de ophanging en de stuurbekrachtiging in hun meest extreme stand komen.

Waarom denk ik nu plots aan stoute dingen?

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

KGM Torres: na EV en benzine, nu de hybride (2025)

Autonieuws

Dacia Bigster: 1.450 km actieradius dankzij LPG (2025)

Autonieuws

Special: Autoscout24 reed exclusief mee tijdens de Rally van Ieper (2025)

Autonieuws
Ontdek meer