Bericht: 24 Uren Nürburgring – Maxime Martin, Ringmeister

Het is zover. Met zijn fenomenale prestatie in de afgelopen 24 Uren van de Nürburgring in de BMW Z4 van het Belgische Marc VDS team, neemt Maxime Martin het visitekaartje van Jacky Ickx over. Hij mag zich officieel Ringmeister noemen.

Ringmeister, maar wie naar de einduitslag kijkt, ziet dat de Belgische Z4 een Mercedes SLS GT3 AMG moest laten voorgaan. Met de bemanning Schneider/Bleekemolen/Thiim/Edwards bovendien een topcrew die er in slaagde een aartsmoeilijke editie te domineren. Regen was een constante, afgewisseld met storm. En omdat het echt niet menselijk meer was, werd de race stilgelegd op zondag om 22.44 uur om pas om 8.20 uur op maandagochtend te hernemen. Mist maakte racen op de ondergedompelde piste aartsgevaarlijk. Alleen liet één man toen al van zich spreken: Maxime Martin was er in geslaagd voor de rode vlag de Z4 naar de leiding te worstelen.

20 seconden sneller

Droog weer bracht de snellere Mercedessen na de restart naar voor, en de Belgische Z4 moest plaats na plaats inleveren. Tot Maxime Martin achter het stuur kroop voor de laatste stint tot aan de finishvlag. Was hij in de regen reeds magistraal – Martin reed op de natte piste iedereen verloren – dan bleek hij voor het einde nog een extra blik dapperheidspillen te hebben opengetrokken. De Brusselaar stormde vlak voor het einde nog voorbij twee SLS’en om zich de tweede plaats toe te eigenen en reed een snelste ronde van 8’22”088. Dat bleek liefst zeven seconden sneller dan de volgende snelste en zo maar even 16 seconden sneller dan de rapste ronde van de winnaar. Wie dacht dat uitzonderlijke prestaties niet meer bestonden, heeft nu ongelijk gekregen. Dit was een rit voor de geschiedenisboekjes. In het nat reed Martin bij momenten 20 seconden per ronde sneller dan zijn concurrenten. Richard Göransson: ‘Hij was waanzinnig snel. Ik probeerde hem te volgen in het nat, maar er was geen beginnen aan.’ Martin zelf leek het allemaal nog normaal te vinden. ‘In het nat kan je als piloot nog het verschil maken’, zei hij. Al was ook hij blij dat de rode vlag de race onderbrak. ‘Zelfs bij 60 km/u hadden we aquaplanning.’ Het lijkt nu onvermijdelijk dat Martin een grootse carrière bij BMW staat te wachten. Hij is nog [reserverijder in het DTM

Peugeot

Om ook niet te vergeten: de 30ste plaats in het algemeen klassement van de kleine, dappere Peugeot 208 GTi met Vincent Radermecker mee achter het stuur. Niet alleen de snelste van de Peugeot-brigade, maar hij hield ook mooi een kudde Porsches, een Lexus LFA en een pak snelle BMW’s achter zich.

Bekijk op de video de omstandigheden net voor de rode vlag, en bedenk dat Martin nog veel sneller ging.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

De Tomaso P72: Terugkeren in stijl

Mini Cooper SE: Goed voor 200 kilometer

Concours Monaco: Uit de kunst

Ontdek meer