Bericht: Coachbuilding – De geboorte van een Disco Volante

Vorig jaar liet de carrossier Touring Superleggera nog een concept zien van de Disco Volante op het Salon van Genève. Dit jaar stond de productieversie daar. En hier ziet u hoe die tot stand komt.

We hebben er al enkele keren op gewezen: de coachbuilders (die zeer exclusieve versies maken van reeds zeer exclusieve auto’s) zijn helemaal terug. De vraag stijgt duidelijk, zoals Ferrari toonde door de aparte 458 op vraag van Eric Clapton zelf te ontwikkelen. Maar er was ook de Aston Martin Rapide Jet 2+2 van Bertone. En hier is dus de Disco Volante, een hommage van Touring aan zijn eigen concept uit 1954.

Opoffering

De Disco Volante (vliegende schijf in het Italiaans) is niet zomaar een schoonheid, er moet er ook één voor opgeofferd worden. Want onderhuids gaat een Alfa Romeo 8C Competizione schuil, die het rijdende onderstel wordt voor de Disco Volante. Zijn 4.7 V8 met 450 pk is nodig, net als de sequentiële zesbak. De gewichtsverdeling is met een 49/51-verhouding quasi ideaal. En deze ophanging en remmen zijn natuurlijk op hun nieuwe taak berekend. Met de Disco Volante kan je met overtuiging de weg op, wat toch de bedoeling moet zijn. Alleen bloedt ons hart toch wanneer we de ontmanteling van de Alfa 8C zien, onder het geweld van een elektrische zaag. We zouden zeker niet in de plaats willen zijn van diegene die deze klus elke dag moet doen.

Stuk per stuk

Bijna elk onderdeel van de Disco Volante wordt met de hand vervaardigd. De aluminium panelen worden op een matrijs in vorm gehamerd. Het leder wordt handmatig op zijn plaats gestikt, het dashboard krijgt een artisanale behandeling en de decorelementen zijn door mensen in de juiste kleur geschilderd. Zes maanden en vierduizend werkuren zijn er nodig om de transformatie af te ronden.

Hoeveel hij precies kost, blijft geheim. Maar weet dat je reeds 180.000 euro nodig hebt om een Alfa Romeo 8C Competizione aan te schaffen, die vervolgens ontmanteld wordt. Reken daar nog eens 4.000 werkuren bij… aan een uurloon dat vast iets hoger ligt dan in de Fiat-garage. Zoals men in dit geval placht te zeggen: wanneer je naar de prijs moet vragen, betekent het vast dat je hem niet kan betalen.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

100 jaar Citroën: Parijs houdt een feestje

Peugeot 2008: Success Story (bis)

Renault Zoé 2019: Weer wat verder

Ontdek meer