Bericht: Ford Kuga – De SUV wordt minder Jeep

Ford heeft de nieuwe Kuga klaar. Die ziet er minder avontuurlijk uit, ook al groeit hij in zowel de lengte als de breedte. Natuurlijk gaat hij ook aan de stekker, met een heel gamma aan hybrides en stekkerhybrides… maar nog geen ‘full electric’.

Wat een snoodaards bij Ford: skippen ze het autosalon van Genève begin vorige maand, terwijl ze toch enkele belangrijke nieuwe modellen in de gang staan hebben. Maar ergens begrijpen we Fords beslissing wel: op een eigen evenement in Amsterdam hoef je natuurlijk de spotlights niet te delen, wat in Genève wel het geval is.

Lager

Anyhow, over naar de belangrijke zaken. De nieuwe Ford Kuga ziet er duidelijk minder stoer en ‘Jeep’ uit voor een SUV. Die indruk wordt bevestigd in de cijfers. Fords derde bestverkopende model van het moment wordt in zijn nieuwe vorm 8,9 centimeter langer, 4,4 centimeter breder maar ook 2 centimeter lager. Vierwielaandrijving blijft wel voorzien voor sommige motoren, maar het is duidelijk dat stoer terreinwerk niet aan hem besteed is.

Hybrides

Wat ook duidelijk wordt, is Fords voorzichtige strategie wat nieuwe aandrijvingen betreft. Ford bekijkt het stapje voor stapje, wat misschien wel de beste aanpak is. Een volledig elektrische Kuga is er nog niet, maar een plug-in hybride maakt het wel al mogelijk om 50 kilometer elektrisch te rijden. Met de 2.5 liter benzine kan hij in totaal 225 pk voorleggen. De batterij is 14,4 kWh sterk en laadt in 4 uren. Ford geeft een gemiddeld verbruik van 1,2 l/100 km voor 29 g/km CO2, maar dat is nog geen WLTP-cijfer.

Maar ook benzine en diesel

Naast de plug-in hybride is er ook een hybride Kuga, die zichzelf tijdens het rijden oplaadt. Maar hoever deze komt op elektrisch vermogen is nog niet duidelijk. Hij wordt in 2020 gelanceerd. Ook een milde hybride met 2-liter diesel (150 pk) is gepland, met een CO2-uitstoot van 130 g/km. Daarnaast zijn er ook klassieke benzine- en dieselmotoren. De 1.5 viercilinder diesel met 120 pk vormt de basisdiesel, terwijl bij de benzines de 1.5 Ecoboost driecilinder met 120 pk die rol krijgt.

De Kuga krijgt een nieuw platform dat 90 kilogram minder weegt en toch een betere torsiestijfheid voorlegt. De stoelen achteraan kunnen over rails worden verschoven, om ofwel meer beenruimte te creëren, of om meer kofferruimte vrij te maken. Op prijzen en lanceringsdata is het nog wachten.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Renault Espace F1: Probeer vader maar te volgen

Autonieuws

Lotus Evija: Grens ligt nu op 2.000 pk

Autonieuws

Autosalon van Frankfurt: Ongezien aantal afzeggingen

Autonieuws
Ontdek meer