Bericht: Mazda RX – Mazda denkt aan Wankel én turbo

Mazda wekt op alle autosalons waar het de RX-Vision toont alleen maar afgunst op bij de concurrentie. Een nieuwe RX, dat kan natuurlijk alleen maar met een Wankelmotor. Die lijkt nu op komst.

De Mazda RX-Vision debuteerde in oktober op het Salon van Tokio. Sindsdien is hij overal op bewonderende blikken onthaald. Het enige vraagteken: zou Mazda er wel een passende motor bij kunnen verzinnen? Want een RX zonder Wankelmotor, dat kan eigenlijk niet. Alleen is dat type motor maar moeilijk verenigbaar met een lage CO2-uitstoot. Mazda hield het tot nu bij ‘onze ingenieurs bekijken de opties.’

Met turbokracht

Dat hebben ze duidelijk gedaan, want zoals onze collega’s van Auto Evolution opmerkten, heeft Mazda net een aanvraag gedaan om een brevet te mogen deponeren. We gaan niet alle technische details bespreken, maar enkele punten zijn toch de moeite waard. Om te beginnen krijgt de Skyactiv-R motor (de R staat voor Rotary, ofwel de Wankeltechniek) een bijkomende voeding via turbo. Of dat één turbo of twee turbo’s zijn, is niet duidelijk. Om het warmtebeheer van de Wankelmotor te verbeteren - één van zijn klassieke pijnpunten - heeft Mazda een eenvoudige oplossing voor een moeilijk probleem bedacht: de motor op zijn kop monteren. De lucht komt dus onderaan de motor binnen, de uitlaatgassen verlaten hem langs boven. Dat maakt de afstand korter naar de turbine die de turbo aanzwengelt. Na die passage gaan de uitlaatgassen via de uitlaat weg.

Door de motor 180 graden te draaien, verbeteren zowel de koeling als de prestaties. De RX-8 kwam aan 230 pk, zijn opvolger zou moeiteloos voorbij 275 pk flitsen. Wat van de andere handicaps van een Wankelmotor (benzine- en olieverbruik, uitstoot en hoge slijtage)? Daarvoor is het wachten op nieuwe brevetten. We houden u op de hoogte. Maar 2018 lijkt een goede startdatum voor een nieuwe RX. Misschien wel maart 2018, de maand waarin de RX-7 zijn veertigste verjaardag viert?

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

KGM Torres: na EV en benzine, nu de hybride (2025)

Autonieuws

Dacia Bigster: 1.450 km actieradius dankzij LPG (2025)

Autonieuws

Special: Autoscout24 reed exclusief mee tijdens de Rally van Ieper (2025)

Autonieuws
Ontdek meer