Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe design – bekende functies

Ontdek nu ons nieuw design, die we stap voor stap over de hele website heen gaan implementeren.

Nog één ding...

Bedankt dat je deel uitmaakt van de testgroep die als eerste de sneak previews te zien krijgt. Je zult nog een paar kleuren zien, zodat we jouw feedback kunnen gebruiken voor ons definitieve ontwerp.

BMW iX3 opent elektro-offensief!

Audi heeft haar e-tron, Mercedes heeft de EQC en nu volgt BMW met de iX3. Een elektrische X3 met een range tot 460 kilometer.

Hoewel BMW met de i3 zowat het eerste premiummerk was met een EV in de catalogus, kan je moeilijk spreken van een compleet elektro-offensief. Meer nog, de i3 zal niet eens een opvolger krijgen. Toch staakt BMW haar elektrodromen niet. Wel zal die anders worden vormgegeven. Met deze iX3 als eerste resultaat.

Subtiel voorkomen

Zo extreem de i3 vormgegeven, zo regulier is deze iX3 gepend. Het kleinste kind ziet dan ook dat hier in essentie gaat over de volledige elektrische versie van de X3 SUV. Waar Audi haar Q5 nog omvormde tot e-tron en Mercedes de GLC tot EQC, past BMW hier hoogstens wat nieuw bumperwerk toe.

BMW iX3 official 2020

Zo werd de voorbumper wat toegeknepen en vallen er rondom blauwe accenten op. De velgen zijn 19-duims groot maar lijken petieterig. Laat dat je echter niet teleurstellen, want door het karkas van de X3 als basis te nemen, kan BMW de prijs drukken van deze EV, waardoor er meer geld kon gestoken worden in de elektrische aandrijflijn.

In mensentaal

Die aandrijflijn staat bol van de technologische primeurs. Zeer technische primeurs die het hebben over de gravimetrische energiedichtheid en een centrale behuizing voor de elektronica, transmissie en stroomgedrevene synchrone motor die geen zeldzame grondstoffen nodig heeft om te werken.

BMW iX3 official 2020

Voor 90% van de klanten is dat compleet Chinees natuurlijk. Belangrijker dus: voor welke cijfers zorgen al die pientere componenten? Wel, BMW koppelt een accu van 80 kWh aan een elektromotor op de achteras van 286 pk. Geen vierwielaandrijving voor deze iX3 dus. Een keuze die de range ten goede komt. Want met 460 km range (WLTP) zet hij Mercedes EQC (414 km) en Audi e-tron (436 km) in hun onderbroek. Op papier uiteraard, want in de realiteit kan dat nog wel eens verschillen.

De prijs van EV

Is de leegte van de accu nabij? Dan is het interessant om weten dat de iX3 aan max 150 kW kan opladen. Voor een accu van 80 kWh wil dit dus zeggen dat je op zo’n 34 minuten van 0 tot 80% kan opladen aan een snellader. Gezien het geld dat BMW gepompt heeft in oplaadnetwerk Ionity laat het merk meteen ook weten dat er goedkope tarieven zullen worden gehanteerd. Zo zullen Duitse eigenaars kunnen opladen aan 0.29 cent per kWh. Voor België zijn er nog geen laadprijzen bekend.

BMW iX3 official 2020

De prijs van de iX3 hebben we gelukkig wel. Die kost minimaal 69.950 euro. Voor die prijs krijg je alvast een rijkelijk uitgerust exemplaar. Dan hebben we het onder andere over LED koplampen, drie zone airco, metaallak, panoramisch dak, BMW Live Cockpit en ga zo nog maar even door. Een gelijk uitgeruste Volvo XC40 P8 Recharge kost zowat hetzelfde, een Audi e-tron in gelijke snit kost vlot enkele duizenden euro’s meer. Rivaal Tesla Model Y? Die kost 63.000 euro als Long Range. Tenslotte nog een geinig weetje: die Model Y zal geproduceerd worden in Duitsland, deze iX3 in… China.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Hyundai Tucson scherpt zich aan voor generatie vier

Autonieuws

Goed nieuws: Suzuki Jimny leeft verder als lichte vracht!

Autonieuws

Volkswagen schuift Golf Variant naar voren met meer binnen- en kofferruimte!

Autonieuws
Ontdek meer