
Brussel wijzigt opnieuw de lage-emissiezone: 30.000 auto's getroffen (2025)
De Lage-Emissiezone is weer een typisch Belgisch verhaal. Gehaast ingevoerd in 2018, is het doel om de meest vervuilende voertuigen te verbieden in de hoofdstad. Elk jaar worden de regels strenger, tot 2025. Maar dat was voorheen...
Ongrondwettelijk
Begin dit jaar kregen we goed nieuws van de politiek – iets zeldzaams, dat moeten we toegeven. Brussel kondigde aan dat het rijverbod zou worden uitgesteld van 1 januari 2025 naar 1 januari 2027. Een verademing voor veel bewoners die nog steeds in auto's van 10 jaar of ouder reden.
Het Grondwettelijk Hof maakt echter een einde aan dit goede nieuws, omdat het het uitstel ongrondwettelijk acht. Hierdoor heeft Brussel geen andere keus dan terug te komen op zijn beslissing... en van de ene op de andere dag een hele reeks auto's te verbieden!
Welke auto's worden getroffen?
Het rijverbod binnen de Brusselse Lage-Emissiezone geldt voor voertuigen met een Euro 5-dieselmotor of een Euro 2-benzinemotor. Motorfietsen die niet voldoen aan de Euro 3-norm vallen ook onder het verbod. In totaal zijn meer dan 30.000 auto's getroffen...
Euro 5 en Euro 2, dat is mooi, maar wat betekent dat eigenlijk? We begrijpen het, niet iedereen heeft op een bepaald moment zicht op zijn kentekenbewijs. Globaal gezien dateren Euro 5-dieselauto's van september 2009 tot augustus 2014. Denk aan een Volkswagen Golf 6 of een BMW 5-serie van de F10/F11-generatie. Voor Euro 2-benzineauto's gaat het om voertuigen van januari 1996 tot december 2000. Deze auto's, die minimaal 25 jaar oud zijn, zijn veel minder aanwezig op onze wegen, maar denk bijvoorbeeld aan een Volvo 850 of een Peugeot 206.
Let wel: deze datums zijn algemeen. Sommige fabrikanten hadden hun auto's al gehomologeerd voor de volgende Euro-norm. Het kan dus goed zijn dat je auto uit 2014 dateert maar dat de Euro 6-dieselmotor nog tot januari 2028 in Brussel wordt geaccepteerd. Om zeker te zijn, is er maar één advies: kijk op je kentekenbewijs!