Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Cadillac Escalade: Eindelijk ook met… diesel

De super-SUV par excellence is aan zijn vijfde generatie toe. Moeilijk te vatten, maar alsof zijn omvang alleen nog niet stuitend genoeg is… biedt Cadillac hem nu ook met diesel aan.

We hadden al de Ford Explorer die in plug-in hybride-gedaante de Plas oversteekt om hier de CO2-cijfers te helpen dalen. Alsof dat nog niet gek genoeg is, blijkt nu ook Cadillac van plan om voor het eerst de Escalade aan te bieden met diesel. Naast de klassieke 6,2-liter V8 heeft het merk ook een 3-liter zescilinder turbodiesel gepland staan. Die is 281 pk sterk en heeft 623 Nm.

Cadillac-Escalade-2021-1280-01

Super-de-luxe

De Cadillac Escalade neemt de volle 5,38 meter in beslag in de lengte. We moeten daarbij wel aanstippen dat hij de jongste jaren, onder druk van de Europese concurrentie van BMW en Mercedes, stevige stappen gezet heeft om de afwerkingskwaliteit op niveau te krijgen. Luxe is bij hem dus niet alleen snufjes, maar ook een gevoel.

Cadillac-Escalade-2021-1280-07

Omdat luxe vandaag de dag vooral ingevuld raakt door technologie, biedt de Cadillac Escalade wat dat betreft een pallet snufjes aan dat op gelijke voet staat met de Europese merken. Cadillac wil zelf nog meer en maakt indruk met een 38-duim Oled-scherm. De bestuurder lijkt te beschikken over een panoramisch elektrische dashboard, maar in de praktijk bestaat die 38-duim diameter uit twee schermen. Aan de ene kant is er het digitale dashboard achter het stuur. In het midden vinden we dan het tweede scherm om de multimedia te bedienen. Als klein extraatje duikt er links nog een klein schermpje op. Het geheel maakt een interessante indruk. Dat dit een graaggeziene gast is in rappers-kringen, maakt hij duidelijk via zijn drie versterkers en 36 luidsprekers. Ideaal om naar Mozart te luisteren… of Jay Z.

Cadillac-Escalade-2021-1280-3b

Comfort

Het onderstel is niet bepaald het neusje van de zalm. Net als zijn populaire broertjes in de States – de Chevrolet Tahoe en Suburban en de GMC Denali – maakt de Cadillac Escalade gebruik van een ladderchassis. Wel krijgt hij achteraan een onafhankelijke wielophanging en pneumatisch geregelde dempers en magnetisch gestuurde ophanging. Ondanks zijn enorme 22-duim velgen zou het comfort toch op businessclass-niveau moeten liggen.

Cadillac-Escalade-2021-1280-3c

En wat moet dat dan kosten. De nieuwe Cadillac Escalade komt pas tegen het einde van dit jaar op de markt, en we zullen dan ook nog even geduld moeten uitoefenen vooraleer we de prijzen kennen. Alleen nog dit: de huidige generatie van de Cadillac Escalade kost makkelijk 100.000 euro. Full options dan wel. Rest nog één probleem: een dealer vinden. Bij ons zijn er momenteel slechts drie.

Cadillac-Escalade-2021-1280-09

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Alfa-Romeo-Junior-2024 01

Nieuw: Alfa Romeo Junior is eerste EV van het merk (2024)

Autonieuws
Maserati-GranCabrio-Folgore-01

Nieuw: Maserati GranCabrio Folgore geeft ons zin in de zomer (2024)

Autonieuws
Nissan-Qashqai-FL-2024 01

Nieuw: Nissan Qashqai Facelift (2024)

Autonieuws
Ontdek meer