Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe design – bekende functies

Ontdek nu ons nieuw design, die we stap voor stap over de hele website heen gaan implementeren.

Nog één ding...

Bedankt dat je deel uitmaakt van de testgroep die als eerste de sneak previews te zien krijgt. Je zult nog een paar kleuren zien, zodat we jouw feedback kunnen gebruiken voor ons definitieve ontwerp.

Campion collectie te koop: Machtige Martini’s

Een Amerikaanse verzamelaar verkoopt zijn uitzonderlijke collectie, die hoofdzakelijk bestaat uit Lancia-racewagens in de beroemde Martini-kleuren. Ongezien.

John Campion is een Ier die het waargemaakt heeft in de Verenigde Staten, in de coulissen van de rock ’n roll nog wel. Zijn succes in de zakenwereld stelde Campion in staat om een collectie samen te stellen die zijn gelijke niet heeft in de wereld, met inbegrip van FCA Heritage. Hij heeft ook andere auto’s, maar de kroonjuwelen zijn de Martini Lancia’s… en die stelt hij nu te koop.

Het is de Britse handelaar Max Girardo die de collectie mag verkopen. Ze is van het soort waar veel van de auto’s in de buurt komen van een miljoen euro, sommige gaan daar zelfs vlot over. En aangezien er niet zo heel veel Martini Lancia’s op de markt komen, zijn er meestal meer gegadigden… wat de prijs omhoog jaagt. Vaste prijzen zijn er niet, geïnteresseerden kunnen zich melden bij Max Girardo.

Schermafbeelding-2020-01-26-om-20.06.52

Rally-Martini

De beroemdste Martini Lancia’s zijn natuurlijk de Delta’s. Campion heeft zowel een monsterlijke Groep B Delta S4 als een Groep A Delta Integrale. De Delta S4, een monster met 550 pk en turbo én supercharger, zou verantwoordelijk zijn voor het einde van Groep B na het dodelijk ongeval van Henri Toivonen in 1986. Deze auto werd vooral als testwagen gebruikt en reed in 1986 in het Europees kampioenschap in Totip-kleuren.

Schermafbeelding-2020-01-26-om-20.06.33

De Groep A Integrale uit 1988 is de winnaar van de Acropolis rally en de rally van Portugal, destijds de eerste rally waar de Integrale 8V aan de start kwam. Beide keren was het Miki Biasion die won. Aan het einde van het seizoen was hij wereldkampioen.

Schermafbeelding-2020-01-26-om-20.07.17

Race-Martini

Maar ook de race-Martini’s zijn bijzonder interessant. Zo is de Beta Montecarlo Turbo Groep 5 uit 1981 al een heel bijzondere auto. Hiermee vierde Lancia zijn grote terugkeer naar de circuitracerij, en het merk won met de Beta onder meer de 2-liter klasse in de 24 Uren van Le Mans.

Uit de Beta zou nadien de erg succesvolle LC1 volgen – ook te koop overigens – en vooral de spectaculaire LC2 Groep C met Ferrari-motor. Die zou het Porsche met de 962 erg moeilijk maken. De Lancia was vaak de snelste, maar betrouwbaarheid was niet zijn sterkste punt waardoor uiteindelijk Porsche toch meestal aan het langste eind trok. Van de LC2 zijn maar zes exemplaren gebouwd. Deze reed in 1983 en 1984 in het wereldkampioenschap.

Het is het moment om uw Martini-collectie vorm te geven. En wie weet krijg je wel korting wanneer je ze alle zes koopt.

En wat gaat Campion nu doen? Hij heeft laten weten dat hij zich nu meer gaat toespitsen op Ierse racegeschiedennis. Ha. Guinness.

Schermafbeelding-2020-01-26-om-20.08.24

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Volkswagen koopt (hopelijk) CO2-boetes af via MG

Autonieuws

Lexus frist LS limousine op

Autonieuws

Peugeot keert terug naar Le Mans

Autonieuws
Ontdek meer