De elektrische Porsche Cayenne gebruikt AI en draadloos opladen (2025)

Porsche bereidt achter de schermen zijn nieuwe elektrische Cayenne voor. De toekomstige SUV is getest met kunstmatige intelligentie en kan draadloos worden opgeladen. Is het een Porsche of een smartphone?

Na de elektrische Porsche Macan zal ook zijn grote broer de stap zetten naar een aandrijflijn vol elektronen. De toekomstige elektrische Cayenne is in voorbereiding achter de schermen van Zuffenhausen, in de woestijn, in het hoge noorden... en ook in de virtuele wereld!

BEBE20250918 Porsche Cayenne 01

Ontwikkeling via Kunstmatige Intelligentie

Simulatoren zijn niets nieuws in de autowereld. Fabrikanten gebruiken een reeks fysieke machines en programma's om hun producten en alle componenten te ontwikkelen. Bij Porsche is het echter de eerste keer dat een complete tussenfase digitaal werd beheerd tijdens het ontwikkelingsproces.

BEBE20250918 Porsche Cayenne 02

In het algemeen ondergaat na de ontwikkeling een reeks pre-productiemodellen fysieke tests. Voor de Cayenne was deze fase digitaal. Een voordeel voor Porsche, want er zouden ongeveer 120 echte exemplaren gebouwd moeten worden als deze tests fysiek waren geweest. Daarnaast heeft Porsche een nieuwe testbank ontwikkeld voor elektromotoren, batterijen en oplaadsystemen. Dit om deze componenten in een snel tempo te testen onder gesimuleerde realistische omstandigheden.

Van realistisch naar smartphone

Geen zorgen voor liefhebbers van het merk, Porsche verliest zijn focus niet. Naast de virtuele tests hebben een reeks Cayenne-prototypes al ongeveer 150.000 km afgelegd in de hitte van Death Valley en in de ijzige kou van Scandinavië.

BEBE20250918 Porsche Cayenne 03

De nieuwe Porsche Cayenne vereist ook ontwikkeling in stilstand. Omdat hij elektrisch is, werkt Porsche aan het opladen. Op dit punt innoveert de toekomstige SUV met draadloos opladen. Dankzij een monoblok inductieplaat op de grond kan hij opladen tot 11 kW (zoals een laadpaal in de stad). In tegenstelling tot de ontwikkeling is dit allemaal niet kunstmatig... aangezien Porsche de commercialisering van draadloos opladen plant voor 2026!

Artikel delen

Alle artikels

Brussel wijzigt opnieuw de lage-emissiezone: 30.000 auto's getroffen (2025)

Lancia keert terug naar de rallysport! (2025)

Nieuwe Renault Clio breekt met zijn voorganger (2025)

Ontdek meer