De Ferrari Testarossa is terug! (2025)

Tijdens het Autosalon van München presenteert Ferrari zijn nieuwe 849 Testarossa. Als opvolger van de SF90 blijft de Italiaanse supercar een plug-in hybride. De V8 wint echter aan kracht en het totale vermogen stijgt naar... 1.050 pk!

De Ferrari SF90 markeerde een verandering in de filosofie van het merk met het steigerende paard. Als eerste plug-in hybride introduceerde het ook een nieuwe naamgeving. Na 6 jaar gooit Ferrari het roer om en keert terug naar de drie cijfers. Om dit te benadrukken, krijgt de nieuwe 849 een andere iconische naam: Testarossa.

To infinity and beyond!

Hoewel de nieuwe Italiaanse supercar een iconische naam leent - die komt van een monteur die de kleppendeksel rood schilderde op de raceauto in 1955, vandaar testa rossa (rood hoofd) - is het geenszins een oefening die naar het verleden kijkt. De nieuwe 849 wil modern zijn en is ontworpen voor aerodynamica.

BEBE20250911 Ferrari Testarossa 01

Hij heeft een vierkante en gebeeldhouwde voorkant, maar dat is niets vergeleken met het achterste deel. Gekenmerkt door twee kleine spoilers die doorlopen vanaf de achterspatborden, speelt de 849 met de luchtstroom. Dat is ook het geval op de flanken, waar de luchtinlaten groter worden en zich uitstrekken in de portieren. Het merk moest zelfs een nieuwe techniek ontwikkelen voor het warm stempelen van aluminium.

Paarden die dorstig zijn naar lucht

Deze vergrote luchtinlaten dienen uiteraard om de motor te voeden, meer specifiek de grote intercoolers afgeleid van de F80. Ze zijn verbonden met twee turbo's die ook groter worden. Resultaat: de motor wint aan vermogen, van 780 naar 830 pk. Het hybride systeem is overgenomen van de SF90, met verbeterde elektromotoren, maar het elektrische vermogen blijft beperkt tot 220 pk.

BEBE20250911 Ferrari Testarossa 02

Resultaat: de nieuwe 849 Testarossa biedt een gecombineerd vermogen van 1.050 pk! Hierdoor gaat hij van 0 naar 100 km/u in slechts 2,25 seconden en door tot een topsnelheid die "de 330 km/u overschrijdt". De batterij blijft op 7,45 kWh en de elektrische actieradius is nog steeds 25 km.

Terugkeer van fysieke knoppen

Ferrari geeft het zonder blikken of blozen toe: "de 849 Testarossa is een supercar die geen compromissen sluit voor prestaties". Daarom blijft de kofferbak voorin minuscuul, maar de cabine biedt nog steeds plaats aan twee passagiers. Er wordt echter één concessie gedaan: de 849 introduceert een nieuw stuurwiel dat terugkeert naar fysieke bedieningselementen. Zoals blijkt, is het goed om naar je klanten te luisteren...

BEBE20250911 Ferrari Testarossa 03

Dat clientèle zal trouwens kunnen kiezen tussen verschillende versies van de 849 Testarossa, aangezien een cabrioletversie (Spider) in september 2026 op de markt komt, evenals Assetta Fiorano-versies die speciaal voor het circuit zijn ontworpen. Klanten moeten ook diepe zakken hebben, want de 849 Testarossa begint bij... €460.000 in Italië!

Artikel delen

Alle artikels

Special: Alle nieuwigheden op het Autosalon van München (2025)

Mercedes onthult zijn nieuwe GLC...en hij is elektrisch! (2025)

Belgen verkiezen benzine boven EV’s (2025)

Ontdek meer