
De Isuzu D-Max wordt elektrisch (2025)
Hoewel we momenteel het aantal elektrische pick-ups nog op één hand kunnen tellen, lijken verschillende fabrikanten bereid om de stap te zetten. Isuzu is de laatste in de rij met de nieuwe D-Max EV.
Elektrische transformatie
Terwijl sommigen kiezen voor een volledig nieuw platform, maakt Isuzu de logische keuze voor eenvoud. De nieuwe D-Max EV is simpelweg een geëlektrificeerde versie van de D-Max. De 4-cilinder dieselmotor die normaal onder de motorkap zit, is hier vervangen door twee elektromotoren. Die aan de voorkant produceert 58 pk, terwijl die aan de achterkant veel krachtiger is met 132 pk.
Het geheel wordt aangevuld met een 66,9 kWh batterij. De capaciteit lijkt niet de grootste, maar dat komt waarschijnlijk door de beperkte ruimte van het ladderchassis van de D-Max. De actieradius is dan ook niet de meest indrukwekkende, aangezien de D-Max EV 263,3 km (WLTP) aangeeft. Het snelladen is ook beperkt tot slechts 50 kW, waardoor het 1 uur duurt om van 20 naar 80% te gaan.
Dieselprestaties
Hoewel het in geen geval de meest krachtige elektrische auto, of zelfs de beste elektrische pick-up is, heeft de D-Max EV toch voordelen. Ondanks zijn andere aandrijflijn blijft het laadvermogen in de laadbak nog steeds 1.010 kg en kan hij nog steeds tot 3,5 ton trekken. Het is tenslotte een pick-up!
Compenseert de nieuwe Isuzu D-Max EV zijn tekortkomingen met een onklopbare prijs? Nee, verre van! De elektrische variant heeft een prijs vanaf 71.015 € excl. BTW. Daarmee is hij meer dan 32.000 € duurder dan de diesel D-Max. Hij is ook veel duurder dan de Maxus eTerron9 met een actieradius van 430 km...