
Na Volvo stapt ook Polestar over op 800 volt voor snellere laadtijden (2025)
Voor degenen die de afgelopen tien jaar in een grot hebben geleefd: Polestar is het zustermerk van Volvo, en beide profiteren van de gedeelde technologieën van het Chinese moederbedrijf Geely. Nadat de Volvo EX90 is overgestapt op de 800 volt architectuur, doet zijn neef de Polestar 3 nu hetzelfde.
Meer volt, minder tijd
De Polestar 3 gaat van een 400 volt elektrische architectuur naar een 800 volt architectuur. De Chinees-Zweedse SUV profiteert dus van een verhoogde spanning die het mogelijk maakt om het maximale laadvermogen te verhogen tot 350 kW. Bij een geschikte laadpaal kan de accu nu in 22 minuten van 10 naar 80% worden opgeladen. Dat is 25% sneller dan voorheen.
Deze architectuurwijziging gaat gepaard met een aanpassing van het hele aandrijfsysteem, van motoren tot batterijen. De motor achteraan van de instapversie levert nu 333 pk, terwijl de versies met dubbele motoren nu 544 en 680 pk leveren. Een flinke sprong ten opzichte van de oude respectievelijke vermogens van 299 pk, 489 pk en 517 pk.
Kleinere batterij, grotere actieradius
De nieuwe architectuur maakt ook gebruik van nieuwe batterijen. De oude accu van 111 kWh wordt vervangen door een batterij van 92 kWh voor de instapversie. Door de flink verkleinde capaciteit wordt de actieradius teruggebracht tot 604 km.
De versies met dubbele motoren worden uitgerust met een 106 kWh batterij, en hun actieradius stijgt naar 635 km en 593 km voor de Performance-versie. Polestar completeert het geheel met een ontkoppelbare voormotor (zoals in de Polestar 2) en een snellere processor voor de centrale computer.