De Tomaso P72: Terugkeren in stijl

Enkele dagen nadat bekendgemaakt werd dat De Tomaso een terugkeer plande, was het resultaat al te zien tijdens het Festival of Speed in Goodwood. Spectaculair.

De Tomaso is oorspronkelijk in 1959 opgericht door een Argentijn – tiens, zoals Pagani jaren later – en liet een afdruk na in het GT-wereldje tot in de jaren ’80. Dat had De Tomaso te danken aan zijn belangrijkste model, dat Italiaanse styling met een V8 van Ford koppelde: de Pantera. In de jaren ’90 verdween het merk van de radar. Er kwamen nog twee modellen uit die weinig indruk wisten te maken. Vervolgens wisselde De Tomaso verschillende keren van eigenaar om in 2014 in de handen van een consortium uit Hong Kong te belanden, ook eigenaar van de Apollo supercar, voorheen van Gumpert.

2da06b46-de-tomaso-p72-06

Pure mechaniek

Er was al langer sprake van een nieuwe De Tomaso. Maar vorige week viel wel ongeveer iedereen van zijn stoel toen deze schoonheid getoond werd: de De Tomaso P72. De constructeur stelde hem voor als een hommage aan de P70, een competitie ‘barchetta’ die in 1965 samen met Shelby is gemaakt. Er is er slechts één gemaakt. Geen legendarische De Tomaso, maar goed. Het design is mooi retro, maar daaronder gaat een volledig carbon onderstel schuil. Dat haalt De Tomaso bij zijn neef: de Apollo Intensa Emozione.

ca362d23-de-tomaso-p72-24

De P72 houdt puurheid hoog in het vaandel. Hij opteert voor een atmosferische V12 die via een manuele versnellingsbak om en bij 750 pk naar de achterwielen stuurt. Dat althans wat deze concept betreft, want er zijn speculaties of hij uiteindelijk een Italiaanse V12 dan wel een Amerikaanse V8 krijgt om de traditie in ere te houden. De De Tomaso P72 krijgt wel een productievervolg: 72 exemplaren aan elk 750.000 euro.

324c7935-de-tomaso-p72-08

‘Kopie’

De De Tomaso P72 mag dan wel indruk gemaakt hebben in Goodwood, van over de oceaan kwam een minder lovende reactie… van collectioneur Jim Glickenhaus nog wel. Die maakte op sociale media brandhout van de De Tomaso P72, die hij een schaamteloze kopie vindt van de Ferrari P4/5 die hij bij Pininfarina liet realiseren.

Capture

Leg de twee naast elkaar, en de gelijkenissen zijn opvallend. Kanttekening wel: de P4/5 van Glickenhaus is zelf een moderne kopie van de Ferrari 330 P3/4 uit de jaren ’60. En dit beviel Ferrari niet, dat Glickenhaus vroeg om alle verwijzingen naar het merk te verwijderen.

1966-ferrari-330-p3-4

Nu verwijt Glickenhaus dus iemand dat hij een kopie van een kopie gelaakt heeft. Sommige mensen…

997d997b-de-tomaso-p72-19

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Bugatti Centodieci: Twee hommages voor 8 miljoen euro

Autonieuws

Audi e-tron 50 quattro: Een basismodel

Autonieuws

Renault Espace F1: Probeer vader maar te volgen

Autonieuws
Ontdek meer