Hybride aandrijvingen zijn intrinsiek verbonden met het merk Toyota. Het is simpel: de meerderheid van de modellen is uitgerust met de innovatieve Japanse motorisering. Eigenlijk allemaal behalve de Supra, de Land Cruiser en... de Aygo X. Laatstgenoemde gaat nu toch aan de hybride.
Bedankt, Yaris
De kleinste Toyota krijgt een update. Onder de motorkap leent de Aygo X simpelweg de motor van broeder Yaris. We vinden er dus een 3-cilinder 1,5 liter benzinemotor gekoppeld aan elektrische motoren in de eCVT-transmissie, specifiek voor Toyota.
Hierdoor stijgt het vermogen van de nieuwe Aygo X Hybrid met 44 pk! De nieuwe motorisering biedt namelijk 116 pk. Niet slecht voor een compacte stadsauto in het A segment. Maar dat is nog niet alles: het vermogen stijgt, maar de emissies en het verbruik dalen. Toyota spreekt van een gemiddelde van 3,8 l/100 km voor slechts 86 g/km CO2. Om het simpel te zeggen: het is de auto met de minste uitstoot... als we de plug-in hybrides en elektrische voertuigen buiten beschouwing laten!
7,6 cm meer
Om deze nieuwe motorisering onder te brengen, hebben de Japanse teams enkele aanpassingen moeten maken. De batterij van het hybride systeem bevindt zich onder de achterbank en de 12 volts batterij is naar de kofferbak verplaatst. De kofferbak biedt echter nog steeds 231 liter laadruimte.
Het grootste verschil is letterlijk de dimensies. De nieuwe Aygo X groeit met 7,6 cm aan de voorkant om de nieuwe motor te huisvesten. Toyota maakt van de gelegenheid gebruik om zijn kleinste auto een facelift te geven. De auto is nu voorzien van nieuwe LED-lichten en een agressievere bumper.
Een visuele update die des te opvallender is bij de nieuwe GR Sport-versie met de grote zwarte grille. Deze versie heeft niet alleen een sportievere uitstraling, maar ook een stijvere ophangingssystemen en een nauwkeuriger stuur. De nieuwe Aygo X Hybrid zal aan het einde van het jaar in de showrooms arriveren.