Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Elektrische Audi Q4 E-Tron: meer range, nu made in Belgium (2023)

Twee jaar na zijn lancering krijgt de elektrische Audi Q4 E-Tron een technische update. Die levert meer rijbereik op, terwijl de productie verhuist naar Brussel.

Audi heeft intussen zelf duidelijkheid geschept, maar de ene E-Tron is de andere niet. De eerste elektrische SUV uit Ingolstadt, die in 2018 op de markt verscheen, heette aanvankelijk gewoon ‘E-Tron’, maar werd intussen omgedoopt tot Q8 E-Tron. In 2021 kreeg hij het gezelschap van de Q4 E-Tron, die zijn MEB-platform deelt met de Volkswagen ID-modellen, de Cupra Born en de Skoda Enyaq iV. Diezelfde Q4 E-Tron is nu aan een technische update toe.

Audi Q4 E-Tron (2023) static, front view

Efficiëntere elektromotor

Ingolstadt rijdt zijn middelgrote elektrische SUV voortaan alleen voor met batterij van 77 kWh. Die wordt gekoppeld aan een nieuwe elektromotor op de achteras, die krachtiger en efficiënter is dan zijn voorganger. Voortaan heet de basisversie Q4 45 E-Tron, met elektromotor van 210 kW (286 pk). Een half trapje hoger staat de vierwielaangedreven 45 E-Tron Quattro, die zijn 210 kW uit twee elektromotoren haalt en dat vermogen iets efficiënter aan de grond krijgt (0-100 km/u in 6,6 seconden in plaats van 6,7 seconden). De topversie is de Q4 55 E-Tron Quattro, met 250 kW (340 pk) en een sprint naar 100 km/u in 5,4 seconden.

Een verbeterd temperatuurmanagement moet de nieuwe elektromotor efficiënter maken dan de vorige. Audi geeft voorlopig alleen een WLTP-rijbereik op voor de achterwielaangedreven 45 E-Tron in zijn meer aerodynamische Sportback-uitvoering (die dezelfde update ondergaat): 562 kilometer (534 kilometer voor de oude Q4 Sportback 40 E-Tron). De achterwielaangedreven Q4 E-Trons blijven snelladen aan 135 kW, de Quattro-modellen zien hun laadvermogen aan de snellader toenemen tot 175 kW.

Audi Q4 E-Tron (2023) static, rear view

Deels geproduceerd in Brussel

Daarnaast nam Audi ook de ophanging en het stuurgevoel van de Q4 E-Tron onder handen. Tegelijk werd ook de rijhulp onder handen genomen en kan de elektrische SUV optioneel zelfstandig van rijstrook wisselen. Tot slot krijgt ook de standaarduitrusting een update, met MMI Navigation Plus, het grote digitale instrumentenpaneel van 10,25 duim, verwarmde zetels en een elektrisch bedienbare kofferklep.

Voor ons land is er tot slot ook nog een primeur weggelegd. Door de grote vraag naar de Q4 E-Tron schakelt Audi zijn E-Tron-fabriek in Vorst in om de fabriek in het Duitse Zwickau te ontlasten. De Belgische Audi-fabriek produceert al sinds 2018 de volledig elektrische Q8 E-Tron, en krijgt daar nu dus een deel van de Q4 E-Tron-productie bij.

Audi Q4 E-Tron (2023) interior

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

mercedes-benz g-klasse 806

De elektrische Mercedes G-Klasse is hier: G 580 (2024)

Autonieuws
Opel-Grandland-EV-2024 INTRO

Nieuw: Opel Grandland wedt op alle paarden (2024)

Autonieuws
Tesla-Model-3-Performance-2024 03

Nieuw: Tesla Model 3 Performance (2024)

Autonieuws
Ontdek meer