Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Audi Q8 55 E-Tron Sportback, hetzelfde maar dan anders? (2023)

De eerste volledig elektrische Audi gaat onder het mes. Hij krijgt een nieuwe en grotere batterij die zijn rijbereik doet toenemen tot 600 kilometer, opgefriste looks en een gloednieuwe naam die beter past binnen het huidige stramien van Ingolstadt. Dit is de Audi Q8 E-Tron.

In het kort

De Audi Q8 E-Tron brengt niet alleen wat meer structuur in het Duitse gamma, maar weet zichzelf vooral te verbeteren met een grotere batterij van 114 kWh. Op die manier ziet Audi’s elektrische SUV-vlaggenschip zijn reële rijbereik met meer dan 100 kilometer toenemen.

Pro

Voordelen

  • Logischer gamma
  • Algemeen comfort
  • Toegenomen rijbereik...
Contra

Nadelen

  • …maar nog steeds hoog verbruik
  • Gewicht
  • Ergonomische details

De Audi Q8 E-Tron op Autoscout24?

Naar de zoekertjes!

De Audi E-Tron kennen we vandaag al lang genoeg. Bij zijn lancering werd hij koning van de bedrijfsvloot, maar hij lag ook aan de basis van de naamsverwarring bij de Duitsers. Daar schept Audi nu klaarheid in: ‘E-Tron’ verwijst naar de volledig elektrische modellen, en wordt voorafgegaan door de gebruikelijke letters en cijfers. Na de compacte Q4 E-Tron is het dus logisch dat de grote elektrische SUV bovenaan het gamma Q8 E-Tron wordt genoemd. Toch heeft hij niets gemeen met de Q8, maar we geven Audi wel een punt voor de moeite.

Audi Q8 E-Tron Sportback (2023) static, front view

Exterieur

Bij elke facelift horen visuele wijzigingen. De stijl moet immers nog steeds bij de smaak van de dag passen. Hoewel Audi gespecialiseerd is in tijdloze designs, krijgt de ‘nieuwe’ Q8 E-Tron een nieuwe snoet. Het klassieke Singleframe-radiatorrooster krijgt nu accenten die het met de koplampen verbinden, terwijl de luchtinlaten en andere aerodynamische elementen groter worden. Bovendien kan het bovenste gedeelte van het radiatorrooster voortaan worden verlicht. Waar dat goed voor is? Geen idee...

Achteraan blijft de grote lichtstrook die in 2018 de nieuwe Audi-designtaal inluidde zowat ongewijzigd. Dat geldt dan weer niet voor de achterbumper, die zijn glanzende plastics met ‘valse uitlaatpijpen’ inruilde voor een soort zwarte diffusor waar trots het ‘E-Tron’-logo op prijkt. Voor de rest blijven de typische vormen van deze grote Audi bewaard, met grote velgen (minstens 19 duim, maximum 22 duim) en de optionele camera’s in plaats van achteruitkijkspiegels. En we zouden het nog vergeten: de Q8 E-Tron is er als SUV en coupé-SUV (Sportback).

Audi Q8 E-Tron Sportback (2023) static, rear view

Interieur

Het exterieur krijgt dus een opfrisbeurt, maar het interieur verandert geen sikkepit. De E-Tron was destijds namelijk een van de eerste modellen met de specifieke Audi-cockpit. Je krijgt dus standaard een digitaal instrumentenpaneel van 12,3 duim (‘Virtual Cockpit’) en twee touchscreens met haptische feedback op de middenconsole. De ene bedient het infotainment (10,1 duim), de andere de klimaatregeling (8,6 duim). Omdat Audi niets heeft veranderd, zijn ze nog steeds onleesbaar zodra het schuifdak de zonnestralen doorlaat...

Wat evenmin verandert, is de interieurruimte. Die is nog steeds ruim en gebruikt het elektrische platform en de lange wielbasis (2,92 meter) om alle inzittenden royaal plaats te bieden. Nog zo’n grote ruimte is de koffer: die is 569 liter groot (528 liter in de Q8 E-Tron Sportback) en wordt aangevuld door een opbergvak vooraan, in tegenstelling tot de andere elektrische modellen van de Volkswagen-groep (behalve de E-Tron GT). Handig om kabels in op te bergen...

Audi Q8 E-Tron Sportback (2023) dashboard

Motor

Zoals het een goede Audi betaamt, beschikt deze Q8 E-Tron standaard over Quattro-vierwielaandrijving. De elektromotor op de achteras werd wel aangepast om efficiënter te werken, en ook het vermogen van de aandrijflijnen wijzigt hier en daar. De basisversie 50 is voortaan 340 pk en 664 Nm sterk (313 pk voordien), de middelste versie nog steeds 409 pk en 664 Nm. De topversie met drie motoren heet nu SQ8 E-Tron en is goed voor 504 pk en 973 Nm.

Ook in de vloer wijzigt er wat. De ‘kleine’ batterij van de basisversie is verdwenen en vervangen door de batterij van 95 kWh uit de 55 van voor de facelift. De Q8 E-Tron 55 en SQ8 krijgen een flink grotere batterij van 114 kWh (106 kWh netto). Die nieuwe accu boost het rijbereik van 444 naar 600 kilometer in de Sportback-versie. Een flinke sprong voorwaarts, net als het snellaadvermogen. Dat bedraagt nu 170 kW, waardoor je 123 kilometer rijbereik bijlaadt in 10 minuten.

Audi Q8 E-Tron Sportback (2023) interior

Rijgedrag

Omdat het hier eigenlijk om een facelift gaat, is het rijgedrag van de Audi Q8 E-Tron zowat identiek aan dat van de oude E-Tron. Geen verrassing dus. Toch zegt Ingolstadt de progressieve stuurinrichting aangepast te hebben om de wendbaarheid te verhogen. Dat kan alleen een Duits marketingteam natuurlijk: praten over wendbaarheid in een SUV van 2,5 ton. Maar dankzij de standaard luchtvering trekt de Q8 E-Tron zich in alle situaties prima uit de slag. Typisch Audi: hij doet alles goed zonder ergens echt in uit te blinken.

Nog iets wat niet verandert is de degelijk uitgewerkte geluidsisolatie, die het comfort verhoogt. Hij haalt niet het niveau van de andere Duitsers, maar de Q8 E-Tron biedt wel comfort op zijn eigen manier. Idem voor de ergonomie: het scherm van de klimaatregeling staat laag en buiten het gezichtsveld van de chauffeur, terwijl de schermen van de spiegelcamera’s te klein en niet ideaal geplaatst zijn.

En dan het belangrijkste: het effect van die nieuwe batterij. Het moet gezegd: op papier is het verschil merkbaar. Maar van slechte gewoontes geraak je niet zomaar af: ondanks zijn grotere accu blijft de Q8 E-Tron dorstig. Het laagste verbruik dat we gezien hebben, was 23,2 kWh/100 km. Voor de rest zaten we aan 25,0 kWh/100 km, met een geschat maximaal rijbereik van 420 kilometer. Toegegeven, dat is beter dan voordien, maar blijft nog ver van de opgegeven 600 kilometer of de 487 kilometer die de gulzigste versie zou moeten halen.

Audi Q8 E-Tron Sportback (2023) dynamic, front view

Prijs

Met een prijskaartje van 79.230 euro blijft de Audi Q8 E-Tron duur, maar blijft hij wel in lijn met de concurrentie. Wat wel opmerkelijk is, is de 55 E-Tron met batterij van 114 kWh. Die begint vanaf 91.440 euro, met een meerprijs van 2.000 euro voor de Sportback. Voor een elektrische SUV met zulke grote batterij is dat 10.000 tot 20.000 euro minder dan de concurrentie. Maar die concurrentie haalt wel een even ruim rijbereik met kleinere batterijen...

Audi Q8 E-Tron Sportback (2023) dynamic, rear view

Besluit

Audi profiteert van een facelift om zijn gamma wat logischer te ordenen. De Audi Q8 E-Tron is niet alleen logischer, maar ook interessanter dan voordien dankzij zijn nieuwe batterij. Met extra rijbereik is hij opgefrist om beter op te kunnen boksen tegen de toenemende concurrentie.

Specificaties

  • Motor: 2 elektromotoren
  • Vermogen: 409 pk
  • Koppel: 664 Nm
  • Overbrenging: Automaat (vaste verhouding)
  • 0-100 km/u: 5,6 s
  • Topsnelheid: 200 km/u
  • Koffervolume: 528 – 1.567 l
  • Batterijcapaciteit: 114 kWh (106 kWh netto)
  • Verbruik: 23,2 kWh/100 km (gemeten)
  • Rijbereik: 487 – 600 km (WLTP)
  • Catalogusprijs: € 93.440

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Porsche 718 Cayman GT4 RS (2022) banner

Porsche 718 Cayman GT4 RS: de juiste genen

Autotests · Vergelijk autotests
AS24 Land Rover Experience banner

Geduldig met het gas: op off-roadavontuur met Land Rover

Autotests · Vergelijk autotests
AS24 BMW banner

BMW M4: hooggespannen verwachtingen

Autotests · Vergelijk autotests
Ontdek meer