Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

BMW M4: hooggespannen verwachtingen

Als BMW een nieuwe M4 voorstelt, dan zijn de verwachtingen hooggespannen. Maakt hij ze ook waar? Autoscout24 probeert hem uit... met manuele bak.

Vroeger was het simpel: wilde je een BMW M3, dan moest je alleen maar kiezen tussen een coupé of een cabriolet. Later kwam daar een klassieke vierdeurs bij, maar dat was zowat de moeilijkste afweging die je moest maken. Koop je vandaag een M-variant van BMW’s D-segmenter, dan moet je kiezen tussen de M3 (de vierdeurs) of de M4 (de coupé), en binnenkort roepen ook de cabriolet en voor het eerst ook een breakversie (Touring) om je aandacht.

AS24 BMW rijdend voor

Keuzestress

Vandaag moet je dan alleszins nog knopen doorhakken tussen de ‘gewone’ M3 of M4, en de krachtigere en scherpere Competition. Ga je voor die laatste, dan beslis je vanaf nu of hij alleen de achterwielen aandrijft, of de vier wielen via het uitschakelbare xDrive-systeem van de M5. Eén keuze hoef je alleszins niet te maken: de basisversie schakelt alleen manueel, de Competition voor het eerst via een klassieke achttrapsautomaat.

En dan is er eigenlijk nog een keuze die je niet hoeft te maken: de vierdeurs-M3 krijgt in tegenstelling tot zijn meer burgerlijke broers het opvallende radiatorrooster van de 4 Reeks en de M4. Weg discretie dus: zowel de vierdeurs als de tweedeurs zijn gespierde en afgetrainde auto’s, met agressief bumper- en spoilerwerk. Desgewenst kun je die spierkracht ook doorzetten in het interieur: in de optielijst staan immers kuipzetels uit koolstofvezel, maar die ontbraken op ons testexemplaar.

AS24 BMW interieur

Nieuwe evolutie

Onder de motorkap plant BMW opnieuw een 3.0-zes-in-lijn met twee turbo’s. Geen doorontwikkeling van het vorige blok, maar een nieuwe generatie, die de Beiers introduceerden in de X3 M en X4 M. In de Competition is het blok goed voor 510 pk, in onze ‘basisversie’ zet het ook geen onaardige 480 pk neer. Je schakelt dus manueel, en in het beste geval kun je dan een sprinttijd naar 100 km/u neerzetten in 4,2 seconden.

De vorige M4 was al een auto van instelbare rijparameters, en deze nieuwe generatie drijft dat nog een stukje verder. Via het scherm op de middenconsole stel je het gasrespons in, het stuurgewicht, de stevigheid van de adaptieve dempers en de respons van het rempedaal. Die voorkeuren kun je ook opslaan achter de knoppen ‘M1’ en ‘M2’ op het stuur. Daarnaast heb je nog een inschakelbare tussengasfunctie voor de manuele versnellingsbak, een knopje voor de uitlaatsound, én een ‘drift analyser’, die je schuivers een score toekent van maximum vijf sterren.

AS24 BMW dashboard

Veelzijdig

Het maakt dat ook deze M4 zelfs in zijn basisversie een auto is met veel gezichten. Je kunt er desgewenst ontspannen en rustig mee door het verkeer laveren, al moet je dan wel vaak met de stevige maar prettig schakelende manuele bak aan het werk. Ook de stuurrespons is steeds behoorlijk direct, en de zespitter voorin houdt er zelfs in tijden van partikelfilters en katalysators nog een aangename klank op na.

Laat je de teugels toch de vrije loop, dan is deze BMW niet te houden. Hij legt meer levendigheid aan de dag dan pakweg een Audi RS 5 en meer focus dan de Mercedes-AMG C 63, met of zonder S. De motor blaakt van gezondheid en toerenhonger en schittert door zijn muzikaliteit. Het maakt dat we benieuwd zijn of de Competition-versie met zijn 30 extra paarden wel effectieve meerwaarde heeft.

Het enige nadeel is dat je bijzonder veel vrije baan moet hebben – of nog liever een circuit – om deze M4 de sporen te geven. De snelheden lopen immers al binnen de kortste keren op tot ‘rijbewijsgevaarlijk’, en dan ligt het talent van deze auto mijlenver boven je eigen rijtalent. De M4 kan je trouwens nog steeds trakteren op een levendige achterkant, zeker wanneer het asfalt nat is of er slecht bijligt. Gelukkig is de tractiecontrole regelbaar in tien standen, zodat BMW meteen de kraan kan toedraaien als het teveel wordt.

AS24 BMW voor

Prijzen

Voor deze BMW M4 in basisversie betaal je 86.300 euro. Wil je de Competition-versie, dan stijgt die prijs naar 93.500 euro. Maar zoals steeds bij BMW loopt het prijskaartje nog verder op als je je laat gaan in de optielijst, al komt deze M4 standaard al degelijk uitgerust voor de dag. De M3 Berline is iets minder duur: 84.750 euro voor de basisversie, 91.950 euro voor de Competition.

AS24 BMW rijdend achter

Conclusie

De verwachtingen waren hooggespannen, maar deze nieuwe BMW M4 lost ze ruimschoots in. De Beier is niet alleen krachtiger geworden, maar vooral nog veelzijdiger. Door de vele knopen die je moet doorhakken wordt de keuzestress er niet minder op, maar wij hebben een flauw vermoeden dat het gros van de klanten ruim zijn gading zal vinden in de basisversie. Al was het maar voor die lekker ouderwetse manuele bak...

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Porsche 718 Cayman GT4 RS (2022) banner

Porsche 718 Cayman GT4 RS: de juiste genen

Autotests · Vergelijk autotests
AS24 Land Rover Experience banner

Geduldig met het gas: op off-roadavontuur met Land Rover

Autotests · Vergelijk autotests
AS24 BMW banner

BMW M4: hooggespannen verwachtingen

Autotests · Vergelijk autotests
Ontdek meer