Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe design – bekende functies

Ontdek nu ons nieuw design, die we stap voor stap over de hele website heen gaan implementeren. Gebruikt u toch liever het oude design? Klik bovenaan het menu om terug te gaan.

Erhard Schnell: Vader van Opel GT overleden

Wanneer Schnell je naam is, dan is het toch maar toepasselijk dat je de Opel GT op je hoed mag steken als designer? De Duitse designer overleed in Trebur, op 92-jarige leeftijd.

Schnells naam zal voor altijd verbonden blijven met Opel. In 1952 stapte hij als afgestudeerd graficus bij Opel binnen. Hij was bijvoorbeeld verantwoordelijk voor de krachtige belettering van zowel de Kapitän als de Rekord. Bij GM in de VS kon hij zich als designer verder scholen, om in 1964 de designstudio van Opel in Rüsselsheim mee te openen.

Opel-Experimental-GT-Erhard-Schnell-301922

In het geheim

Schnell mocht beginnen met een erg ambitieus programma. GM’s designbaas Clare MacKihan had geopperd dat er bij Opel wel eens plaats zou kunnen zijn voor een eigen versie van de Corvette. Schnell ging aan de slag en kwam met de Experimental GT op de proppen, met de welvingen van de klassieke Coca-Cola-fles. Als eerste eigen designproduct van Opel was de GT meteen een knaller, maar hij werd wel in het grootste geheim ontwikkeld. MacKihan had de état-major van GM niet op de hoogte gebracht. Pas net voor de voorstelling van de concept op het Autosalon van Frankfurt liet hij het voorstel zien. Met laaiend enthousiaste reacties tot gevolg. Op een bescheiden Kadett-onderstel en met 90 pk bracht Opel vanaf 1968 de sportwagen binnen het bereik van zij die het met wat minder inkomen moesten stellen. Tegen het einde van de productie in 1973 had Opel meer dan 100.000 GT’s verkocht.

Opel-GT-43001

Calibra

Maar Schnell zou zelf de GT niet als zijn hoogtepunt zijn. Hij zou ook nog de eerste Corsa pennen, maar vooral de Calibra met zijn gestroomlijnde vorm bleef hem bij. De Calibra debuteerde in 1989 en is intussen 30 jaar oud. Dat zou je hem ook niet aangeven. De Opel Calibra was bij zijn debuut de meest aerodynamische seriewagen van het moment, met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,26. Erhard Schnell ging in 1992 op pensioen, maar bleef tekenen.

2000744-9e7p0trpcd

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Mercedes C-111 II: Laboratorium voor alle andere Mercedes’en

Autonieuws

Skoda: Hoe blijft de auto coronavrij?

Autonieuws

VW e-Bulli: Meer dan een stunt

Autonieuws
Ontdek meer