Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe design – bekende functies

Ontdek nu ons nieuw design, die we stap voor stap over de hele website heen gaan implementeren.

Nog één ding...

Bedankt dat je deel uitmaakt van de testgroep die als eerste de sneak previews te zien krijgt. Je zult nog een paar kleuren zien, zodat we jouw feedback kunnen gebruiken voor ons definitieve ontwerp.

Ford F-150: Populairste “auto” van Amerika in het nieuw

Al 43 jaar op rij is de Ford F-150 dé best verkoopende auto in de VS. Generatie 14 (!) is klaar en zet in op vergroening… eindelijk.

De Volkswagen Golf mag in Europa dan wel de verkooplijsten aanvoeren, in de Verenigde Staten is grote knaap F-150 heer en meester. Ondertussen al zowat 43 jaar! De lancering van een nieuwe generatie is dan ook een belangrijke dag voor “den Amerikaan”. Hoe generatie veertien klanten en masse naar de dealer zal lokken?

Alvast geen cybertruck

Door alvast niet te ver af te wijken van zijn voorganger. Nu zou je kunnen zeggen dat een pick-up sowieso stilistisch niet uitgesproken kan zijn, al schuiven we je dan even de Tesla Cybertruck voor. Nu goed, de veertiende F-150. Die laat zich typeren door het al sinds jaar en dag gebruikte knikje in de ramen van de voorste passagiers.

Ford F-150 2020 new generation

De grille, die wordt ook steeds prominenter en kan je tegenwoordig krijgen in maar liefst 11 verschillende smaken. Van duister stoer tot bakken vol chroom. Achteraan is het onmogelijk om je te vergissen van pick-up, want Ford stanst desgewenst modelnaam F-150 prominent in de laadklep. Met zijn 5,3 meter is deze pick-up ook geen kleintje. Al had je dat waarschijnlijk wel door. Want Ford doet weinig moeite om dat te verbergen.

Buitenverblijf op wielen

Het voordeel van die riante afmetingen is de evenzeer riante cabine. Er zijn appartementjes in Brussel met een kleinere woonoppervlakte. Zo kan je op de middenconsole tussen de voorste passagiers bijna een Fiat 500 parkeren. Die console pakt trouwens uit met een geinig nieuwtje. Zo kan je de versnellingspook wegschuiven en van de gehele console een bureautafel maken… of een tafel om je kippenvleugeltjes met dipsaus op te verorberen, we oordelen niet.

Ford F-150 2020 new generation

Zoals we gewend zijn van de F-150 is het interieur verder een oase van opulentie. Afhankelijk van de uitvoering krijg je fraai leder, gigantische schermen op het dashboard en bijna meer comfortopties dan je tegen kan komen in een Mercedes S-Klasse. Voorstoelen die je volledig plat kan leggen om zo een “bed” te creëren? Geen enkel probleem in je F-150!

Hybride?

Zeg je F-150, dan zeg je eigenlijk meteen ook dikke V8. Het is een motorblok dat al jaren de pick-up van kracht - en slechte verbruikscijfers - voorziet. Ford stapt dan ook uit haar comfortzone door de spotlight te zetten op een hybridemotor. Al is dat nog steeds geen kleine driecilinder met elektrohulp.

Ford F-150 2020 new generation

Nee, de F-150 Hybrid gebruikt een 3.5-liter grote twinturbo V6 die hulp krijgt van een 48 pk sterke elektromotor en een accu van 1.5 kWh. Volledige specificatie geeft Ford niet mee maar het zou ons verbazen dat we hier over minder dan 300 pk spreken. Een CO2-uitstoot die onder de 200 gram duikt lijkt ons eveneens voorbarig. Of misschien zijn we dan wat té cru voor deze “groene pick-up”. Hoe dan ook, het Amerikaanse merkt verwacht dat zo’n 10% van de klanten zal opteren voor deze hybridemotor. De rest? Die gaat uiteraard voor de klassieke 5-liter V8, 2.7-liter V6 of vrachtwagendiesel.

O ja, moest je trouwens benieuwd zijn naar de prijs van deze pick-up? Met een startprijs van 30.000 dollar (omgerekend 26.000 euro) is hij goedkoper dan een Volkswagen Golf in de VS. Kijk, bijna nergens vind je meer metaal voor het geld.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Audi e-tron doet aan sport: e-tron S!

Autonieuws

Land Rover Defender ook als lichte vracht: Defender Hard Top

Autonieuws

Toekomst Autosalon Genève onduidelijk

Autonieuws
Ontdek meer