Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe design – bekende functies

Ontdek nu ons nieuw design, die we stap voor stap over de hele website heen gaan implementeren.

Nog één ding...

Bedankt dat je deel uitmaakt van de testgroep die als eerste de sneak previews te zien krijgt. Je zult nog een paar kleuren zien, zodat we jouw feedback kunnen gebruiken voor ons definitieve ontwerp.

Ford Puma ST is Fiesta ST op stelten

Ford introduceert in Europa een derde lid in het ST-gamma. Na Fiesta ST en Focus ST is het nu tijd voor Puma ST. 200 pk in een petieterige crossover.

Crossovers verkopen als zoete broodjes. Waardoor het maar een kwestie van tijd was voor sportafdelingen bij automerken hun weg zouden vinden naar die auto’s op stelten. Ook bij Ford ontspringen ze de dans niet, want Ford Performance boog zich over de nieuwe compacte Puma en komt naar buiten met de Puma ST!

Fiesta ST Cross

Verrassend kan je deze versie bezwaarlijk noemen. Want al vanaf de lancering van de Puma was er sprake van een sportieve variant. Een kleine ingenieursoefening, want de Puma is gebouwd op het platform van de Fiesta. En laat er nu net al een Fiesta ST bestaan.

Ford Puma ST

Deze Puma ST neemt dan ook het kloppende hart van de Fiesta ST over. Nu ja, hartje. Toch is de 1.5-liter driecilinder turbobenzine goed voor een forse 200 pk en 320 Nm koppel. Kracht die steeds naar de voorwielen wordt gestuurd, optioneel via een sperdifferentieel. Het resultaat? Onder andere een sprint naar de honderd van 6,7 seconden. Een peulenschil trager dan de Fiesta ST.

Aangescherpte ophanging

Het transplanteren van de motor is natuurlijk maar één kant van het verhaal. Want het Ford van de laatste decennia draagt stuurplezier hoog in het vaandel. De ingenieurs van Ford Performance keken dan ook kritisch naar het onderstel. De stabilisatorstang is een stuk dikker en uiteraard laten de veren minder rolbewegingen toe. Idem voor de torsies achteraan.

Ford Puma ST

Tenslotte kalibreerde Ford de stuurinrichting opnieuw om de stuurratio 25% te verkleinen én groeien de remmen uiteraard. Moest er dan nog ergens in de afstelling iets niet helemaal optimaal zijn, dan vegen de Michelin Pilot Sport 4S’en dat zonder twijfel onder de mat. Visueel herken je de Puma ST aan het stoerder bumerpwerk en de ST-badge op de bips.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Bentley Flying Spur gaat ook aan de V8

Autonieuws

Autosalon Brussel 2021 wordt met een jaar uitgesteld

Autonieuws

Iconisch Rolls-Royce-beeldje mag niet langer licht geven

Autonieuws
Ontdek meer