Ga naar hoofdinhoud
Brabus EQS (2022) banner

Handig: Brabus-behandeling EQS verbetert luchtweerstand en rijbereik

De elektrische Mercedes EQS is de meest aerodynamische productiewagen ter wereld. Een Brabus-nabehandeling doet daar nog een schepje bovenop. En dat is dan weer goed voor het rijbereik.

Passeer je met je Mercedes bij tuner Brabus, dan rij je meestal buiten met een scherper design en meer vermogen. In het geval van de elektrische Mercedes EQS ligt dat iets anders: de Brabus-nabehandeling scherpt het ontwerp wel aan, maar levert ook meer rijbereik op, zonder dat de tuner ook maar iets aan de batterij aanpast. En daar is een logische verklaring voor.

Brabus EQS (2022) detail voorbumper

Functionele bodykit

Brabus heeft immers een naar tuningnormen discrete bodykit uit koolstofvezel uitgewerkt, inclusief spoilertje op de kofferklep. Die bodykit zorgt niet alleen voor wat extra visueel cachet, maar ook voor meer stabiliteit bij hoge snelheden en efficiëntere koeling. En vooral: voor een betere luchtgeleiding.

Brabus EQS (2022) detail achterspoiler

Aangescherpt

In combinatie met de gesmede 22-duimsvelgen en de aangepaste ophanging (vooraan 15 millimeter lager, achteraan 25 millimeter lager) kan de Duitse tuner namelijk uitpakken met een aangescherpte luchtweerstandscoëfficiënt. Is de gewone Mercedes EQS met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,20 namelijk al de meest aerodynamische productiewagen van het moment, dan doet Brabus naar eigen zeggen nog eens 7,2 procent beter.

Brabus EQS (2022) statisch, achteraanzicht

Snelwegsnelheden

Exacte cijfers over het rijbereik geeft Brabus niet, maar het is natuurlijk logisch dat een lagere wrijving met de lucht minder energie vraagt om de auto voort te bewegen. En dat komt het totale rijbereik natuurlijk ten goede. Vooral tussen snelheden van 100 en 140 km/u zouden de aanpassingen aan deze Brabus EQS helemaal tot hun recht moeten komen.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

BEBE20250430 Citroën C5 Aircross Header

Citroën C5 Aircross: bekende technologie, nieuw jasje (2025)

Autonieuws
BEBE20250430 BMW M2 Header

De BMW M2 krijgt een... viercilinder?! (2025)

Autonieuws
BEBE20250430 Research Header

5 recente auto’s die je compleet bent vergeten (maar wel best goed zijn)

Autonieuws
Ontdek meer