Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe design – bekende functies

Ontdek nu ons nieuw design, die we stap voor stap over de hele website heen gaan implementeren. Gebruikt u toch liever het oude design? Klik bovenaan het menu om terug te gaan.

Kia Sorento: Ook elektrisch

Meer dan ooit schenkt Kia de Sorento een klassiek jasje. Maar de gezins-SUV die in maart in Genève debuteert, verstopt heel wat nieuwe technologie onder dat conservatieve uiterlijk. Elektrisch is daarbij het meest opvallende woord.

Kijk nog eens naar de beelden van de nieuwe Cadillac Escalade die we vorige week toonden? Het lijkt er wel op dat Kia een mini-Escalade naar Europa brengt, in de vorm van de nieuwe Sorento. Het is duidelijk dat Kia de nieuwe Sorento positioneert als een even luxueus alternatief als een Audi Q5 of een BMW X3, maar dan zonder het elitaire prijskaartje.

press mq4 rear cmyk 1

Langere wielbasis

Veel details geeft Kia nog niet prijs, daarvoor is het wachten op zijn première op het Autosalon van Genève, begin maart. Het interieur op de foto is bijvoorbeeld dat van de Koreaanse versies. Het is niet duidelijk of de Europese Sorento daar veel van zal afwijken. Vermoedelijk niet. Een langere wielbasis doet vermoeden dat je over meer binnenruimte zal beschikken, al zal die winst beperkt zijn: Kia heeft ook de A-stijl 3 centimeter meer naar achter opgeschoven.

Sorento int2

Hybride

Officieel lost Kia nog geen woord over de motorkeuzes, behalve dat er ruimte is voor elektrische aandrijving. Volgens Autocar gaat het dan in eerste instantie om een klassieke hybride met 1,6-liter turbobenzine en een elektrische motor met 59 pk. Maar de batterijcapaciteit bedraagt slechts 1,5 kWh. Later zou een stekkerhybride volgen die 261 pk sterk is, met een elektrische motor met 89 pk en een batterijpack dat 16,6 kWh aan capaciteit biedt. Maar bij zijn lancering blijft een klassieke diesel evengoed aanwezig.

press mq4 side cmyk 1

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Bugatti Type 35: 2.000 keer aan de winst

Autonieuws

Range Rover: Halve eeuw luxe in botten

Autonieuws

Coronacrisis: Het kleinste Concours is nu live

Autonieuws
Ontdek meer