Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Leapmotor T03 en C10 dit jaar nog in Europa

Leapmotor, het kersverse budgetmerk van Stellantis, brengt dit jaar nog de T03 en C10 naar Europa. Meer nog, er is zelfs productie voorzien in Europa!

Alweer een nieuw Chinees merk voor Europa? Jawel! Al is deze Leapmotor best interessant. Zo werd het opgeslokt in de Stellantis-groep om zo te fungeren als nieuw budgetmerk. Om zo enerzijds Dacia, maar anderzijds ook Tesla te bekampen. Jep, qua spreidstand kan dat tellen.

C10: de Tesla-rivaal

Laat ons eerst starten met de “Tesla-rivaal”. Die heet C10 en wil de degens gaan kruisen met de Model Y. Onder de de nogal generische carrosserie schuilt een elektromotor van 231 pk die zijn energie mag tappen uit een accu van 52.9 dan wel 69.9 kWh groot. In het geval van die laatste spreekt Leapmotor over een range van maximaal 420 km.

leap c10 46

Toegegeven, Tesla staat waarschijnlijk niet te beven op z’n pootjes, maar de kans is reëel dat deze C10 fors onder de prijs zal gaan. En o ja, je kan ‘m ook krijgen met zeven zitplaatsen. Een familie-EV dus voor een acceptabel prijskaartje.

T03: Dacia’s nachtmerrrie?

Aan de andere kant van het spectrum vinden we de T03. Da’s zonder twijfel een rechtstreekse concurrent voor de Dacia Spring. Dat merk je aan de compacte dimensies en guitige looks, maar ook aan de aandrijflijn onderhuids. Zo is de T03 100 pk sterk en krijgt ‘ie een batterij van 36,5 kWh. Daardoor een stuk meer vermogen dan zo’n Spring (+45 pk) en ook meer range (max: 265 km). Dit is meteen ook de eerste Chinese auto die in Europa wordt gebouwd, in de Poolse Stellantis-fabriek waar momenteel nog (even) de Fiat 500 Hybrid van de band rolt.

leap t03 8

Of er toekomst zit in het Chinese Leapmotor? Het heeft natuurlijk de slagkracht van Stellantis achter zich dat ook merken zoals Peugeot, Citroën en Fiat in de portefeuille heeft zitten. Dat merk je ook aan de plannen. Zo krijgen we volgend jaar al een nieuwe crossover en volgen er in 2026 twee hatchbacks in het C- en B-segment. In 2027 komt dan weer een compacte B-segment SUV. Of anders gezegd, binnen 3 jaar zullen er 6 modellen bij de Leapmotor-dealer staan.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Cadillac-Optiq-2024

Cadillac Optiq komt hommeles schoppen in Europa (2024)

Autonieuws
BMW-1-Reeks-2024

Nieuw: BMW 1 Reeks scherpt de boel op (2024)

Autonieuws
INTRO-Research

Dit zijn de 10 goedkoopste nieuwe auto’s in België (2024)

Autonieuws
Ontdek meer