Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Dacia Spring Electric: de betaalbaarste EV van het moment

Dacia heeft met de Spring de betaalbaarste elektrische auto op de markt gebracht. Maar hoeveel waar krijg je precies voor je geld? Autoscout24 zocht het uit.

Niet alleen early adopters, maar ook steeds meer bedrijfswagenrijders stappen over op elektrische auto’s. Maar vraag je aan het grote publiek waarom ze niet elektrisch rijden, dan krijg je als antwoord vaak de argumenten ‘prijs’, ‘rijbereik’ en ‘laadmogelijkheden’. De Roemeense Renault-dochter Dacia heeft op het prijsargument een antwoord klaar: de Spring Electric.

AS24 Dacia voor

Vertrouwde basis

Veelbelovend nieuws, want Dacia heeft met knalprijzen een sterke reputatie opgebouwd. In 2004 kwam de Logan potten breken, in 2010 deed de Duster die oefening nog eens over bij de compacte SUV’s. Voor de Spring vertrekt Dacia opnieuw van een vertrouwde basis: de Spring is de Dacia-versie van de Renault City K-ZE uit China, die op zijn beurt de elektrische variant is van de Renault Kwid voor India en de Latijns-Amerikaanse markt.

Met de Spring waagt Dacia zich trouwens aan het A-segment: hij is met 3,73 meter bijvoorbeeld langer dan de Renault Twingo Electric en de Seat Mii Electric, twee concurrenten die voordien graag de titel van betaalbaarste elektrische auto op hun borst speldden. Geheel volgens de mode krijgt de Spring crossoverlooks mee, met stoere bumpers, wielkastomlijstingen in kunststof, dakrails en een bodemvrijheid van 15 centimeter. De 14-duimsvelgen zijn geen aluminium velgen, maar stalen exemplaren.

AS24 Dacia kofferklep

Back to basics

Binnenin zie je waar Dacia de prijs heeft geprobeerd te drukken. Geen frivool en modern dashboard zoals in de nieuwe Sandero, maar een boordplank met harde en glanzende kunststoffen. De zetels zijn overtrokken met een afwasbare bekleding, en zijn niet in de hoogte verstelbaar. Het stuur ook niet, en evenmin in de diepte. Dacia gaat tegen de lancering in september nog wel enkele details finetunen voor de Business-versie die wij testten (en die vooral voor autodeelprojecten is bedoeld). De Comfort-versie is de instapper voor particuliere klanten, en is wel al voorzien van manuele airco, elektrische ruiten en spiegels, digitale radio en een Bluetoothaansluiting. De Comfort Plus is de versie die je wil hebben, en doet daar een infotainmentsysteem met navigatie, Apple CarPlay en Android Auto bij, en een achteruitrijcamera.

Dacia heeft de batterij weggestopt onder de achterbank, dus je beschikt over een bruikbare 290 liter aan kofferruimte. Meer dan de concurrenten die we hierboven opnoemden, en uit te breiden naar 620 liter als je de achterbank neerklapt. Op die achterbank passen trouwens twee volwassenen, al is het daar eerder krap bemeten. Vooraan is er op de wat onhandige rijpositie na voldoende plaats.

AS24 Dacia interieur

Stadsfocus

Die batterij onder de achterbank is een exemplaar van 27,4 kWh. Dacia wil niet groter, want dat zou de prijs opdrijven én het gewicht. Met een leeggewicht van 1.045 kilogram is de Spring immers een pluimgewicht, zeker voor een EV. Hij krijgt dan ook een bescheiden elektromotor van 45 pk (33 kW) en 125 Nm, die hem in maar liefst 19,1 seconden naar 100 km/u duwt. De topsnelheid ligt op 125 km/u.

Het hoeft dus niet te verbazen dat je op de snelweg weinig te zoeken hebt met deze Dacia Spring. Het kan, als het echt moet, maar stadsverkeer en secundaire wegen liggen hem beter. Tot 50 km/u reageert hij kwiek en levendig, boven die snelheden gaat het al wat moeizaam. Positief is het verbruik: 12,4 kWh/100 km haalden we bij onze eerste kennismaking, waarmee hij zijn opgegeven WLTP-rijbereik van 230 kilometer zonder problemen haalt. Laden kan maximaal aan 30 kW, en dan is de batterij na anderhalf uur vol. Aan een Wallbox laad je aan 7,4 kW in iets minder dan vijf uur.

Dacia wil 16.990 euro voor de Spring in Comfort-uitvoering en 1.000 euro extra voor de Comfort Plus-uitvoering. Daarmee hebben de Roemenen effectief de betaalbaarste elektrische auto op de markt beet. Wel blijft 17.000 euro behoorlijk veel geld voor een auto uit het A-segment: voor 12.000 euro heb je bijvoorbeeld ook al een grotere Sandero Stepway, weliswaar met klassieke benzinemotor. Jammer dat onze overheid particuliere EV-kopers niet meer ondersteunt om de rekening te verzachten...

AS24 Dacia achter

Conclusie

Als betaalbaarste elektrische auto op de markt maakt de Dacia Spring elektrisch rijden weer wat toegankelijker. Het grote publiek zal een kleine A-segmenter echter niet meteen hoog op de shortlist hebben staan als het de overstap richting elektrisch wil maken. Maar kopers van de kleinere stadsauto’s of mensen die op zoek zijn naar een tweede auto voor het gezin, hebben er een interessant alternatief bij.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Dacia Jogger 2022

Dacia Jogger: de ideale gezinsvriend?

Autotests · Dacia
AS24 Sandero banner

Dacia Sandero en Sandero Stepway: eenvoudig maar volwassen

Autotests · Dacia

Test: Dacia Sandero SCe en Duster EDC – Prijs blijft ‘low cost’, afwerking wordt meer premium

Autotests · Dacia
Ontdek meer