Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Dacia Jogger: een loopje met de concurrentie

Dacia blijft zich verzetten tegen de sterk stijgende autoprijzen in Europa. Deze Jogger is het nieuwste wonderkind. Desgewenst met zeven zitplaatsen en een basisprijs onder de 16.000 euro.

Pro

Voordelen

  • Strakke looks

  • Gigantisch interieur
  • 
Eerlijke prijs
Contra

Nadelen

  • Windgeluiden op hoge snelheden

  • Beperkte koffer met 7 stoeltjes geïnstalleerd

  • Merkperceptie


Daar sta je dan als jong en/of samengesteld gezin, bij de autodealer die zonder verpinken prijzen noemt van meer dan 30.000 euro. We moeten dan ook eerlijk zijn: het gros van de moderne auto’s zijn niet meer voor ieders budget. De tweedehandsmarkt dan maar? Slimme keuze! Al moeten we je stiekem vertellen dat er ook nog een nieuwe auto is die je aandacht verdient.

Dacia Jogger (2022) statisch, vooraanzicht

Platgeslagen Duster

Dacia etaleerde zich bij zijn lancering in West-Europa als een absoluut budgetmerk maar wist zich dankzij de Duster een hip imago aan te meten. Het is dan ook geen verrassing dat kleine broer Sandero een absolute publiekslieveling is in Europa. De nieuwe Sandero is er nu ook voor grote gezinnen. Die heet niet Sandero+ of Sandero XL… maar wel Jogger.

Oké, zijn naam klinkt wat eigenaardig, het uiterlijk is dat allerminst. Want dit is niet alleen een verlengde Sandero, maar de Jogger lijkt ook wel wat op een verlengde en platgeslagen Duster. Het resultaat is een soort van stationcrossover. Met korte overhangen, gespierde details en een derrière die wel wat weg heeft van een Volvo. Als dit het visuele alternatief is voor de gezinsbusjes, dan durven we gerust stellen dat het straatbeeld er een stuk vooruit op zal gaan.

Dacia Jogger (2022) statisch, achteraanzicht

Droog aan de haak

Die referentie aan gezinsbusjes à la Peugeot Rifter, Citroën Berlingo en Opel Combo is niet toevallig gekozen, want dat drietal kan je tegenwoordig alleen nog kopen met een elektrische aandrijflijn. Toegegeven: daarmee zijn ze klaar voor de toekomst, al stijgt de basisprijs daarmee vlot over de 30.000 euro.

Deze Jogger? Die komt er simpelweg met een 1-liter driecilinder turbobenzine van 110 pk en 200 Nm koppel. Dat mag misschien povertjes klinken, maar vergeet niet dat deze Jogger droog aan de haak 1,2 ton weegt. Vlot 200 kilogram minder dan pakweg de Citroën Berlingo met driecilinder-benzine die tot voor kort werd verkocht.

Dacia Jogger (2022) rijdend, vooraanzicht

Beter dan het gros van de crossovers

Het resultaat is een stationcrossover die tijdens het rijden niet door de mand valt. Zelfs met meerdere passagiers! Het torretje voorin loodst de Jogger vlot door het verkeer en de demping van de ophanging is voortreffelijk - mede dankzij de 16-duims velgen met riant veel band. Hoewel de Jogger 4,6 meter lang is, word je die lengte helemaal niet gewaar tijdens het rijden. We durven zelfs onze stoute (sport)schoenen aantrekken en stellen dat deze Jogger beter rijdt dan het gros van de generische (en veel duurdere) crossovers op de markt.

Of hij dan nergens steken laat vallen? Eigenlijk niet. De geluiddemping had misschien nét wat beter gekund op de snelweg, al doen personenbusjes dat vaak niet beter. Misschien is het motorblok niet straf genoeg om tegelijk zeven passagiers te vervoeren én 1,2 ton te trekken. Maar eerlijk: wanneer ga je dat doen? Of het verbruik niet aan de hoge kant is? Wel, met een verbruik tussen de 6 à 7 liter is dat stukken beter dan de 9 liter die we vaak verbruikten met personenbusjes à la Opel Combo.

Dacia Jogger (2022) rijdend, achteraanzicht

Oase van ruimte

Ondertussen al overtuigd van de Jogger? Het beste moet nog komen. Want we hebben nog met geen woord gerept over het interieur. Dat interieur is een oase van plaats, of je nu voor de vijf- of zevenzitsvariant gaat. De koffer is met zijn 708 liter dan weer gigantisch. Dat verandert trouwens niet voor de zevenzitter, want die achterste twee stoeltjes kan je met enkele simpele kliks uit de Jogger halen. Ben je met z’n zevenen op pad, dan moet je wel genoegen nemen met 160 liter aan koffervolume.

Rest ten slotte nog de prijs. In de basis kost deze Jogger minder dan 16.000 euro. Wil je een streepje extra luxe of comfort, dan ben je voor zo’n 18 à 19.000 euro gesteld. Ga je full-option, dan ben je nog steeds geen 22.000 euro kwijt. Belangrijk detail: vanaf het tweede uitrustingsniveau zit de Jogger al stevig in de uitrusting (parkeersensoren, verwarmde buitenspiegels, noodrem, led-koplampen,...). Daar sta je dan, als concurrent.

Dacia Jogger (2022) interieur

Conclusie

Oef, er is nog hoop voor jonge gezinnen die op zoek zijn naar een nieuwe betaalbare ruime wagen. Dacia was al langer the place to be voor budgetbewuste kopers, maar met deze Jogger spant het merk helemaal kroon. Qua “waar voor je geld” is dit misschien wel dé beste auto van het moment.

Dacia Jogger Extreme TCe 110 7 plaatsen (2022)

  • Motor: 1.0 driecilinder, turbobenzine
  • Vermogen: 110 pk
  • Koppel: 200 Nm
  • Overbrenging: Manueel, 6 versnellingen
  • 0-100 km/u: 11,2 s
  • Topsnelheid: 183 km/u
  • Koffervolume: 160 - 1.807 l
  • Verbruik: 6,5 l/100 km (gemeten)
  • CO2-uitstoot: 127 g/km
  • Catalogusprijs: € 19.990

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

AS24 Dacia banner

Dacia Spring Electric: de betaalbaarste EV van het moment

Autotests · Dacia
AS24 Sandero banner

Dacia Sandero en Sandero Stepway: eenvoudig maar volwassen

Autotests · Dacia

Test: Dacia Sandero SCe en Duster EDC – Prijs blijft ‘low cost’, afwerking wordt meer premium

Autotests · Dacia
Ontdek meer