Terwijl de CX-60, CX-80 en Mazda6e de afgelopen jaren het nieuws van het Japanse merk domineerden, bleef de CX-5 vrolijk bovenaan de verkooplijsten staan. De Japanners zorgen nu voor hun bestseller met de komst van een nieuwe generatie.
Meer evolutie dan revolutie
Omdat het recept zo goed werkte, besloot Mazda niet te veel te veranderen. Van een afstandje zou je kunnen denken dat deze nieuwe CX-5 zijn basis met de voorganger deelt. De nieuwkomer is echter 11 cm langer. In zijaanzicht zie je dezelfde hoekige achterruit, maar de achteroverhang is aanzienlijk groter.
De ontwerpers hebben deze nieuwe generatie een scherpe voorkant gegeven, met een groot radiatorrooster en LED-lampen met een opvallend lichtsignatuur. Aan de achterkant knipoogt de CX-5 naar zijn grote broers met golvende LED-verlichting die doorloopt over de achterklep.
Vaarwel knoppen
Terwijl het exterieur doet denken aan zijn voorganger, is het interieur een complete revolutie. Het dashboard wordt nu gedomineerd door een 15,6-inch touchscreen dat alle functies overneemt. Een vreemde keuze voor een fabrikant die prat ging op zijn ergonomie. Bovendien heeft EuroNCAP het erover om slechte punten te geven aan fabrikanten die geen knoppen meer in het interieur hebben. Mazda loopt altijd een oorlog achter…
Kortom, de rest van de CX-5 zal nog populairder zijn bij gezinnen. Dat is vooral te danken aan de grotere passagiersruimte, een bagageruimte die 61 liter gegroeid is (583 liter), een achterbank die in 3 delen kan worden gesplitst en breder openende achterdeuren.
Hybride op komst
De nieuwe CX-5 wordt de eerste Mazda met een volledig nieuwe hybride aandrijflijn. Deze zal de 2.5-liter viercilinder combineren met een elektromotor... maar niet voor 2027! In de tussentijd wordt de CX-5 geleverd met de 2,5-liter mildhybride van zijn voorganger, goed voor 141 pk.
De nieuwe Mazda CX-5 zal vanaf september verkrijgbaar zijn in België. Prijzen beginnen bij € 32.690.