Passer au contenu principal
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Mercedes-AMG C 63 S E Performance gaat aan de stekker

De Mercedes-AMG C 63 S schakelt over op een viercilinder. Maar niet getreurd: deze E Performance is met 680 pk de krachtigste C-Klasse ooit.

Het stond in de sterren geschreven, maar Mercedes heeft met zijn nieuwe AMG C 63 S een bescheiden huzarenstukje neergezet. Bij de introductie van deze nieuwe generatie C-Klasse liet Stuttgart al verstaan dat er alleen nog vierpitters onder de kap zouden komen. Ook bij de AMG-modellen. Tegelijk had het met de A 45 S al de krachtigste productieviercilinder ter wereld in zijn gamma, waardoor de nieuwe Mercedes-AMG C 63 S niet anders kon dan spectaculair worden.

Mercedes-AMG C 63 S E Performance (2022) statisch, vooraanzicht

Altijd paraat

En dat is hij ook: de 2.0-viercilinder is 476 pk en 545 Nm sterk, krijgt voor het opspoelen van de turbo een elektronisch zetje, en is gekoppeld aan een negentrapsautomaat. Op de achteras zit een elektromotor van 150 kW (204 pk) en 320 Nm, die op zijn beurt gekoppeld is aan een tweetrapsversnellingsbak om ook tegen hoge snelheden nog paraat te staan. De combinatie van benzine en elektro zorgt voor 680 pk en 1.020 Nm, dat volledig variabel naar de vier wielen wordt gestuurd.

Mercedes-AMG C 63 S E Performance (2022) rijdend, achteraanzicht

Met die combinatie sprint de Mercedes-AMG C 63 S E Performance als Berline en als Break naar 100 km/u in 3,4 seconden. Heb je het optionele AMG Driver’s Package aangestipt, dan ligt de topsnelheid op respectievelijk 280 en 270 km/u. Het elektrische rijbereik? Dat is beperkt tot 13 kilometer. Mercedes-AMG gebruikt de 6,1 kWh grote batterij immers vooral om continu elektrisch vermogen te kunnen leveren, net als in de Formule 1. Om optimaal te presteren, krijgt de batterij een laag gewicht en directe koeling. Opladen doe je met de boordlader van 3,7 kW of via energierecuperatie op vier niveaus wanneer je je voet van het gaspedaal haalt.

Mercedes-AMG C 63 S E Performance (2022) interieur

Drift-modus

Om al dat vermogen efficiënt aan de grond te krijgen, drijft de Mercedes-AMG C 63 S E Performance voor het eerst de vier wielen aan, waarbij ook het vermogen van de elektromotor op de achteras naar de voorwielen kan worden gestuurd wanneer dat nodig is. De ingenieurs uit Affalterbach ontwikkelden daarnaast maar liefst acht(!) rijmodi én een Drift-modus voor zijwaartse exploten, het AMG Ride Control-systeem met stalen veren en adaptieve dempers, een variabele stuurinrichting, en achterwielen die tot 2,5 graden tegensturen en tot 0,7 graden meesturen. Om de 2,1 ton tot stilstand te brengen, krijgt deze C 63 S E Performance tot slot nog een krachtige set composietremmen mee.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

SUV met stekker: Alfa Romeo Tonale Plug-in Hybrid Q4

Autonieuws

Nieuw: Volvo EX90 rijdt als zevenzits-SUV zijn elektrische toekomst binnen

Autonieuws

Onder het mes: Audi E-Tron heet voortaan Q8 E-Tron

Autonieuws
Ontdek meer