Het succes van de Porsche Taycan moet Mercedes zeker vervelen. Achter de schermen bereidt AMG de opvolger van zijn GT 4-Door voor en die wordt... elektrisch! Om ons het water in de mond te doen lopen, presenteert het merk met de ster zijn AMG GT XX concept.
Aerodynamica en sportiviteit
Hoewel Mercedes spreekt over een concept, is de kans groot dat de productieversie een vergelijkbare stijl zal hebben. Deze stijl wordt trouwens gedicteerd door de aerodynamica, aangezien de AMG GT XX een ongelooflijk lage luchtweerstandscoëfficiënt heeft (0,198 Cw). Dat verklaart misschien het ontbreken van een achterruit...
Daarnaast is de concept ook een technische showcase. Er is een scherm tussen de achterlichten om het logo en de laadstatus weer te geven, luidsprekers in de koplampen en zelfs 21-inch wielen met beweegbare vinnen.
Formule E voor vier
De showcase gaan verder in het interieur. Zijn wij de enigen die denken dat dit stuurwiel rechtstreeks uit een Formule 1-auto komt? De rest is een mix van twee werelden. Er zijn twee schermen (10,25 en 14 inch) die dicht bij het productiemodel liggen, maar er zijn ook grote kuipstoelen van koolstofvezel met een race-uitstraling. Oh ja, de deurgrepen zijn vervangen door riemen. Zeker om een paar gram te besparen...
1.360 pk en 400 km laden in 5 minuten
Onder zijn specifieke uiterlijk verbergt de AMG GT XX een volledig nieuw elektrisch platform genaamd AMG.EA. Speciaal ontwikkeld voor AMG's elektrische auto's, geeft het dit concept drie elektromotoren die 1.360 pk produceren.
Nog beter: dankzij een 800V-boordnet kan het snelladen oplopen tot 850 kW. Met andere woorden: bij een geschikte laadpaal krijgt de AMG GT XX 400 km actieradius... in 5 minuten! Laten we hopen dat dit geen loze belofte is en dat de productieversie net zo goed presteert...