Ga naar hoofdinhoud
Mercedes Drive Pilot (2022) banner

Mercedes is Tesla voor: autonome rijhulp Drive Pilot deze maand te koop

Vanaf 17 mei biedt Mercedes Drive Pilot aan, autonome rijhulp op niveau 3. Voorlopig gaat dat wel alleen nog maar in Duitsland.

Eind december kreeg Mercedes de goedkeuring van de overheid, vanaf 17 mei gaat het in de verkoop: Drive Pilot, het eerste rijhulpsysteem op niveau 3 van autonoom rijden dat aan de strenge wettelijke vereisten voldoet om internationaal verkocht te worden. Daarmee is het Tesla voor, dat de termen ‘Autopilot’ en ‘Full self-driving capability’ gebruikt, maar op dit moment op niveau 2 van autonoom rijden blijft.

Mercedes Drive Pilot (2022) sfeerbeeld 1

Aandacht van de weg

Het grote verschil tussen beide niveaus is de verantwoordelijkheid wanneer het systeem is ingeschakeld. Gebruik je rijhulpsystemen op niveau 2, bijvoorbeeld een combinatie tussen een automatische cruise control en rijstrookhulp, dan moet je je aandacht op de weg houden en blijf je verantwoordelijk over de auto. Vanaf niveau 3 mag je je aandacht van de weg halen en neemt de auto de verantwoordelijkheid over. Je moet wel meteen weer kunnen overnemen als de auto dat vraagt.

In welomlijnde omstandigheden

Dat betekent niet dat voortaan elke Mercedes overal autonoom kan rijden op niveau 3. Mercedes bundelt de rijhulp onder de noemer ‘Drive Pilot’ en biedt ze in eerste instantie aan op zijn topmodellen, de S-Klasse en de elektrische EQS. Voorlopig is het systeem ook alleen nog maar te krijgen in Duitsland. Daar keurde de overheid bepaalde stukken snelweg goed waar je het systeem in bepaalde omstandigheden in mag schakelen, bijvoorbeeld tot een snelheid van 60 km/u. Daardoor is het Drive Pilot-systeem in de praktijk een uitgebreide file-assistent waarbij je langere tijd je handen van het stuur kunt halen.

Mercedes Drive Pilot (2022) sfeerbeeld 2

Prijzen

Vanaf 17 mei kunnen Duitse klanten van de S-Klasse en de EQS het Drive Pilot-systeem bestellen. Op de S-Klasse kost de optie 5.000 euro exclusief btw, op de EQS betalen de Duitsers 7.430 euro exclusief btw. Daar hoort dan wel nog het Driver Assistance Package Plus bij ter waarde van 2.430 euro.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

BEBE20250430 Citroën C5 Aircross Header

Citroën C5 Aircross: bekende technologie, nieuw jasje (2025)

Autonieuws
BEBE20250430 BMW M2 Header

De BMW M2 krijgt een... viercilinder?! (2025)

Autonieuws
BEBE20250430 Research Header

5 recente auto’s die je compleet bent vergeten (maar wel best goed zijn)

Autonieuws
Ontdek meer