
Mercedes onthult zijn nieuwe GLC...en hij is elektrisch! (2025)
Aan de ene kant van Duitsland presenteert BMW zijn nieuwe iX3 met de wens de elektrische auto te revolutioneren. Aan de andere kant vernieuwt Mercedes zijn GLC. De nieuwkomer arriveert met veel meer dan een geëvolueerd design, aangezien het de eerste elektrische GLC is.
Mercedes doet geen half werk
De GLC with EQ Technologies, om zijn officiële naam te gebruiken, vervangt de oude EQC en zal naast zijn tegenhanger met verbrandingsmotoren bestaan. Hij heeft een nieuwe 800-volt architectuur, geërfd van de recente CLA, die hem in staat stelt met hoog vermogen (400 kW) op te laden. In slechts 10 minuten wint de nieuwe GLC dus 300 km bereik.
Opladen is goed, maar bereik is beter. Op dit vlak geeft de 94 kWh batterij de Duitse SUV een bereik van 713 km. Deze prestatie is voorlopig voorbehouden aan de GLC 400 4Matic-versie, uitgerust met twee elektromotoren (490 pk). Een zuinigere achterwielaandrijving zou het nog beter moeten doen...
Gigantische grille
Hoewel ze enigszins op elkaar lijken, zijn de GLC en GLC with EQ Technologies niet identiek. De elektrische versie heeft een 8 cm langere wielbasis en zijn stijl evolueert. Ten eerste heeft de voorkant een enorme grille - vreemd voor een elektrische auto. Alsof je hem nog niet vanaf de maan kon zien, besluit Mercedes om hem te verlichten met 942 pixels en er een grote driepuntige ster op te plaatsen.
De flanken zijn vergelijkbaar met de GLC die we al kennen, afgezien van de toevoeging van verzonken deurgrepen, terwijl de achterkant een zwarte strip krijgt. Deze laatste verbergt een ronde visuele signatuur, vergelijkbaar met die van de recente CLA.
Nog grotere Hyperscreen
Verrassend genoeg onthullen de twee GLC's hun verschillen pas eenmaal je over de drempel stapt. De elektrische versie heeft een volledig nieuw interieur. Het wordt gekenmerkt door de Hyperscreen. We beginnen dit grote Mercedes-scherm te kennen, dat al aanwezig is op de EQE, EQS, E-Klasse en CLA. De GLC ziet echter nog groter, aangezien het hier gaat om één enkel scherm met een diameter van... 99,3 cm! Met andere woorden: er is geen dashboard meer, alleen een scherm...
De GLC biedt ook een nieuwe middenconsole en meer ruimte voor passagiers. 13 mm voorin en 43 mm achterin. Nog beter, zijn kofferbak biedt een laadvolume van 570 liter, waarmee hij al zijn concurrenten overtreft. Maar daar stopt het niet, want er is nog eens 128 liter onder de motorkap!