
MG4: de eerste elektrische auto met semi-solid-state batterij ter wereld! (2025)
De volgende evolutie in de auto-industrie is niet de vliegende auto, maar de solid-state batterij. Deze nieuwe technologie zou meer bereik moeten bieden terwijl het gewicht van de accu's wordt verminderd. Hoewel de solid-state batterij nog steeds in onderzoeksfase is, komt MG nu met een tussenstap!
Wereldprimeur
De nieuwe MG4 werd onlangs geïntroduceerd op de Chinese markt. Naast een andere stijl en enkele verbeteringen aan het chassis, komt de grootste evolutie in de "Anxin"-versie. Deze is namelijk uitgerust met 's werelds eerste massageproduceerde semi-solid-state batterij.
Deze nieuwe batterij vervangt de huidige LFP-accu en bedraagt nog steeds 53,95 kWhs. Ontwikkeld door SAIC en QuingTao Energy biedt deze nieuwe semi-solid-state batterij dezelfde actieradius van 537 km. Het gaat hier dus niet om de enorme evolutie die werd beloofd, maar eerder om een eerste stap richting massaproductie van solid-state batterijen.
Evolutie in rondingen
De nieuwe MG4 breekt met de strakke esthetiek van zijn voorganger en kiest voor rondingen en aerodynamica. Hij is nog steeds gebaseerd op het E3-platform van de SAIC-groep, maar de verhoudingen zijn herzien. Hij meet nu 4,40 m. Qua aandrijving is er nog steeds een 120 kW (160 pk) motor op de achteras. De nieuwe MG4 zou tegen het einde van het jaar bij ons moeten arriveren, waarschijnlijk met zijn nieuwe semi-solid-state batterij.


