Het gaat niet goed met Nissan. Onlangs werd nog gemeld dat het merk de deuren zou moeten sluiten als er geen partner of overnemer werd gevonden. Gelukkig lijkt partner Renault – al jaren bondgenoot binnen de Alliantie – een helpende hand te hebben toegestoken voor de ontwikkeling van de nieuwe Micra.
We veranderen ‘m, maar niet té veel
De vorige generaties van de Nissan Micra stonden vooral bekend om hun ronde vormen – behalve de laatste. Voor deze vijfde generatie keert Nissan terug naar het ronde, maar dit keer met meer finesse. De nieuwe Micra heeft slanke koplampen, omlijst met een opvallende LED-ring, waardoor het lijkt alsof hij een bril draagt.
Dat designelement komt niet alleen vooraan terug, maar ook achteraan. De achterlichten zijn via een zwarte strook met het Nissan-logo aan elkaar verbonden. Onder die ronde lijnen herkennen we toch de vierkante basis van de Renault 5. Toch lijkt Nissan alleen het dak en de raampartijen overgenomen te hebben. Bumpers, portieren en kofferklep zijn allemaal specifiek voor de Japanner.
Renault aan de binnenkant en onder de motorkap
Wie nog twijfelde aan de familiebanden, merkt het meteen zodra hij instapt: het hele interieur is identiek aan dat van de Renault 5. Goed nieuws: ook het infotainmentsysteem van Google is van de partij! De verschillen? Een tekening van de berg Fuji op de middenconsole en, tja… een Nissan-logo op het stuur.
Qua techniek klinkt hetzelfde liedje. De nieuwe Nissan Micra komt met twee elektrische aandrijflijnen, elk met hun eigen batterij. De eerste combineert een elektromotor van 120 pk met een 40 kWh-batterij, goed voor 310 km autonomie. De tweede versie beschikt over 150 pk en een grotere batterij van 52 kWh, waardoor het rijbereik stijgt tot 408 km. Wat de prijs betreft, moeten we wachten tot de officiële lancering eind dit jaar.