
Nieuwe Renault Clio breekt met zijn voorganger (2025)
Sinds zijn geboorte in 1990 is de Renault Clio het meest populaire model van het Franse merk geworden. Sterker nog, het is zelfs de bestverkochte auto in Europa in de eerste helft van 2025. Dat gezegd hebbende lijkt Renault nog nooit gehoord te hebben van de uitdrukking: "verander nooit een winnend team!"
Technologische evolutie
De Clio verandert sterk ten opzichte van zijn voorganger, maar dat blijft aan de oppervlakte - we komen nog terug op de stijl. Onder de huid vinden we het CMF-B platform van zijn voorganger terug, maar de Clio 6 groeit met 6,7 cm tot nu 4,12 m. Bovendien vindt de groei ook plaats in de breedte (+39 mm), hoogte (+11 mm) en wielbasis (+8 mm).
Bij de Clio 5 vertegenwoordigde de hybride 30% van de verkoop. Renault zet zijn weg dus voort door de nieuwe Hybrid 160 aandrijflijn toe te voegen die werd geïntroduceerd in de Symbioz. De 4-cilinder benzinemotor gaat naar 1,8 liter en de batterij groeit naar 1,4 kWh. Resultaat: het geheel produceert 160 pk en is efficiënter dan ooit. Dit maakt de 6de generatie de zuinigste Clio ooit geproduceerd, met een officieel verbruik van 3,9 l/100 km voor 89 g/km CO2.
De rest van het gamma wordt aangedreven door de 3-cilinder 1,2 liter die we al kennen. Hij produceert 115 pk en kan worden gecombineerd met een handgeschakelde versnellingsbak of een nieuwe 6-traps dubbele koppelingsversnellingsbak.
Stilistische revolutie
Laten we het over de stijl hebben. De nieuwe Clio introduceert de nieuwe taal van het ruitvormige merk, genaamd "Nouvelle Vague". Bij de stadsauto wordt deze gekenmerkt door een voorkant met een kleine grille en koplampen die in een 3D-plastic structuur zijn geplaatst. Als we het toch over de koplampen hebben, de dagrijlichten keren terug naar de buitenkant van de bumper en nemen de vorm aan van een ruit. Er is ook een reeks ruiten in de grille, voor het geval je vergeten was dat het een Renault was...
Op de flanken krijgt de Clio trekjes van een andere stadsauto (Italiaans of Frans) met zijn wielkasten van zwart plastic en zijn deurgreep die in de C-stijl is ingebed. Het achterste deel heeft een aflopende daklijn en een achterklep die lijkt op die van zijn grote SUV-Coupé broer, de Rafale.
Familiale opwaardering
In het interieur vinden we de twee 10,1-inch schermen van het Google infotainmentsysteem terug, maar Renault spreekt van een opwaardering. De kunststoffen zijn hard, maar het dashboard en de deurpanelen zijn bekleed met stof of alcantara. Dat is al iets. De kofferbak verandert geen greintje en biedt nog steeds 391 liter, maar de laaddrempel is 40 mm verlaagd.
De nieuwe Renault Clio zal begin volgend jaar bij ons arriveren. Hij zal ook beschikbaar zijn met een instapmodel specifiek voor België, genaamd Génération, dat tot doel heeft de totale factuur onder de €20.000 te houden.