Passer au contenu principal
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Onder het mes: Audi E-Tron heet voortaan Q8 E-Tron

Audi geeft zijn grootste elektrische SUV een nieuwe naam. De E-Tron heet voortaan Q8 E-Tron, en krijgt tegelijk een lichte facelift. Dat levert hem iets gewijzigde looks op, maar ook een grotere batterij en dus meer rijbereik.

In 2018 wilde Audi een van de eerste premiummerken zijn om een elektrische SUV op de markt te brengen. Dat maakte dat het resultaat met de naam ‘E-Tron’ een wat vreemde positie in de Audi-nomenclatuur innam, en dat diezelfde Audi E-Tron naar hedendaagse normen technologisch moet achtervolgen, bijvoorbeeld op vlak van rijbereik.

Audi Q8 E-Tron (2022) rijdend, vooraanzicht

Herwerkte snoet

Aan beide zaken heeft Audi nu iets gedaan, want de E-Tron ondergaat een lichte facelift en een naamswijziging. Spreek Audi’s grootste elektrische SUV en zijn coupéversie voortaan dus aan met Q8 E-Tron en Q8 Sportback E-Tron. Daarmee beklemtonen de Duitsers niet dat deze E-Tron technisch verwant is aan de imposante Q8, wel dat de elektrische SUV helemaal bovenin het Audi-gamma postvat.

Visueel herken je de gefacelifte Audi Q8 E-Tron niet alleen aan zijn nieuwe typebenaming op de bips en op de B-stijl, maar ook aan de herwerkte Singleframe-snoet vooraan. Die waaiert voortaan iets breder uit tot net boven de koplampen en krijgt een hippe ledstrook net boven het Audi-logo, dat voortaan tweedimensioneel op diezelfde snoet prijkt. De Duitsers werkten daarnaast onder meer aan de luchtgeleiding rond de wielen en de assen, waardoor de stroomlijn verbetert: van 0,28 naar 0,27 voor de Q8 E-Tron, en van 0,26 naar 0,24 voor de Q8 Sportback E-Tron.

Audi Q8 E-Tron (2022) rijdend, achteraanzicht

Meer rijbereik

Tel dat bij nieuwe batterijen met grotere capaciteit, en je krijgt gevoelig meer rijbereik – een heikel punt in de beginjaren van de E-Tron. Voortaan krijgt de Q8 50 E-Tron een batterij van 95 kWh (89 kWh netto) en die van de Q8 55 E-Tron en SQ8 E-Tron een van 114 kWh (106 kWh netto). Dat levert voor de 50 E-Tron een WLTP-rijbereik op van 491 kilometer (Q8) en 505 kilometer (Q8 Sportback). De 55 E-Tron doet het met respectievelijk 582 en 600 kilometer, de SQ8 E-Tron met 494 en 513 kilometer. Snelladen doet de Q8 50 E-Tron aan 150 kW, de twee andere versies aan 170 kW.

De twee basisuitvoeringen gebruiken nog steeds twee elektromotoren, een op elke as. De Q8 50 E-Tron haalt in totaal 340 pk (250 kW) en 664 Nm uit beide motoren, de Q8 55 E-Tron is goed voor 409 pk (300 kW) en 664 Nm, de SQ8 E-Tron is dankzij een extra elektromotor tot slot voor 504 pk (370 kW) en 973 Nm. De topsnelheid van de twee ‘gewone’ modellen is begrensd op 200 km/u, die van de SQ8 E-Tron op 210 km/u. De vernieuwde Audi Q8 E-Tron kan vanaf nu worden besteld, de eerste exemplaren worden in februari verwacht. Ook nu rolt de elektrische SUV weer van de band in Brussel.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Nieuw: Abarth 500e, elektrische Abarth met digitale sound

Autonieuws

Nieuw: Toyota Prius, knapper dan ooit maar alleen nog als plug-in

Autonieuws

Dat klopt: Porsche 911 Dakar is verhoogde crossover-911

Autonieuws
Ontdek meer